Nowe regulacje w świecie motoryzacji

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2021 20:15
Wraz z nowym rokiem w życie wchodzą europejskie przepisy obligujące producentów nowych pojazdów osobowych do redukcji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. Sprawdzamy, co to dla nas oznacza.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/LanaElcova
wakacje kamper.jpg
Życie w kamperze: działam bez instrukcji, ale wiem czego chcę


Pojazdy nie posiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii (w przypadku samochodów elektrycznych), nie będą dopuszczone do ruchu. W praktyce chodzi o to, by pojazdy były jak najmniej uciążliwe dla środowiska nie tylko wtedy, kiedy są nowe, ale także podczas późniejszej, wieloletniej eksploatacji.

Posłuchaj

07:15 Czwórka/ TOP - nowe normy emisji spalin 07.01.2021.mp3 W audycji mówimy o nowych regulacjach w świecie motoryzacji (TOP/Czwórka)

Samochody i inne pojazdy poruszające się po drogach odpowiadają za sporą część zanieczyszczenia powietrza w naszym kraju.
- Szacuje się, że za zanieczyszczenie  powietrza transport kołowy odpowiada mniej więcej w ok. 10% - podkreśla Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. - Taki wskaźnik jest też mniej więcej szacowany, jeżeli chodzi o pozostałe kraje unijne. Natomiast już w centrach dużych miast takie wskaźniki mogą sięgać nawet 80%.

Posłuchaj także:

Przeciwdziałając negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji 30 lat temu zaczęto wprowadzać pierwsze normy emisji spalin. - Z początkiem tego roku weszła norma Euro 6D ISC-FCM. Jest to kolejna już norma, która wprowadza wiele obostrzeń dla producentów pojazdów w zakresie emisji spalin. Dodatkowo zmniejsza wartość przekroczenia badań laboratoryjnych, a tych w warunkach ruchu drogowego.


oko 200.jpg
Gdy do płatności potrzebujesz tylko oka

Czytaj także:

Regulacje dotyczą wszystkich nowych samochodów osobowych i obligują producentów pojazdów do stosowania bardziej efektywnej technologii oczyszczania spalin. 

- Nowe normy zazwyczaj wymagają nakładów finansowych i technologicznych. Ponieważ są to nakłady finansowe na badania i na produkcję rozwiązań bardziej przyjaznych środowisku, pociąga to za sobą określone wydatki, które odzwierciedlają się w końcowej kwocie samochodu - tłumaczy ekspert. - Tak też może być w przypadku nowej normy. Dodatkowo ta norma nakłada na producentów obowiązek stosowania oprogramowania monitorującego zużycie paliwa lub też energii w przypadku samochodów elektrycznych, co także podnosi koszty produkcji takiego samochodu.

Czytaj także:

Nowa norma to ukłon w stronę naszej planety, regulacje pojawiły się po to, żeby chronić środowisko naturalne i nasze zdrowie. - Nowoczesny samochód emituje taką ilość zanieczyszczeń jak kilkanaście lub kilkadziesiąt samochodów jeszcze dwie dekady temu - mówi gość audycji. - To pokazuje znaczący postęp w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń w napędach konwencjonalnych. Takie wartości i taką drogę obrała już kilka lat temu Unia Europejska i producenci pojazdów siłą rzeczy muszą nią podążać.
Jest jeszcze jedna zmiana, która weszła w życie - wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w cyfrowy odbiornik radiowy z systemem DAB+.

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Kuba Marcinowicz

Materiał przygotował: Mateusz Kulik

Goście: Mikołaj Krupiński (Instytut Transportu Samochodowego)

Data emisji: 07.01.2021

Godzina emisji: 18.14

aw

Czytaj także

Płatne parkowanie. Czy są plusy takiego rozwiązania?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2020 22:00
Największe polskie miasta z roku na rok decydują się na rozszerzanie obszaru stref płatnego parkowania. Systematycznie także podnoszą opłaty za miejsca postojowe. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rozgrzewać samochód zimą na postoju czy nie?

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 22:04
Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Gdy za oknem mróz, wielu kierowców zastanawia się, czy przed jazdą uruchomić samochód na parę minut. Sprawdzamy czy rozgrzewanie silnika na postoju ma sens i czy jest zgodne z prawem.
rozwiń zwiń