SMS kontra komunikator. Czy to koniec ery krótkich wiadomości tekstowych?

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2022 18:00
Pierwsza wiadomość SMS w historii wysłana została w grudniu 1992 roku i brzmiała "Merry Christmas". Po 30 latach miejsce świątecznych życzeń i rymowanek zajęły informacje od instytucji, m.in. banków. 
Im bardziej życie będzie się cyfryzować, tym bardziej będzie potrzebne nam takie narzędzie jak SMS, które jest jednocześnie masowe, osobiste i przede wszystkim działa.
Im bardziej życie będzie się cyfryzować, tym bardziej będzie potrzebne nam takie narzędzie jak SMS, które jest jednocześnie masowe, osobiste i przede wszystkim działa.Foto: shutterstock.com/Josep Suria

Od "Merry Christmas" do alertów RCB

Nadawcą pierwszego SMS-a był inżynier Neil Papworth. Życzenia świąteczne wysłał do swojego szefa - dyrektora firmy Vodafone, Richarda Jarvisa. Telefony komórkowe nie posiadały wówczas klawiatur, dlatego wiadomość została wysłana przy pomocy stacjonarnego komputera. Jej odbiorca mógł ją odczytać, ale nie mógł odpowiedzieć. Na początku SMS-y były darmowe, ale można je było wysłać tylko w obrębie jednej sieci komórkowej. Dopiero od 1999 roku wiadomości tekstowe mogły być przesyłane pomiędzy różnymi operatorami.

Masowa wysyłka SMS-ów - co to jest?

Po 30 latach SMS-y to nadal nieodłączna część komunikacji, ale jak wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, już co piąta taka wiadomość  pochodzi od instytucji. W SMS-ach przychodzą do nas kody do logowania, alerty czy kupony rabatowe, czyli wiadomości od banków, sklepów i urzędów. - Raport pokazuje, że liczba SMS-ów wysyłanych między użytkownikami prywatnymi z roku na rok spada. Oznacza to, że w komunikacji międzyludzkiej przenosimy się na komunikatory internetowe oraz aplikacje mobilne, natomiast w komunikacji biznesowej ten trend jest raczej odwrotny - mówi Maja Wiśniewska ze SMSAPI. - Mamy tu do czynienia z masową wysyłką SMS-ów, czyli komunikacją między firmami lub instytucjami publicznymi ze swoją bazą odbiorców. Najlepszym przykładem są wiadomości od firm kurierskich o statusie naszej paczki czy alerty RCB.

Sprawdź także:

Z przyjaciółmi na komunikatorze, biznesy w SMS-ach

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być fakt, że w codziennej komunikacji potrzebujemy więcej interakcji, której nie dają nam SMS-y. - Chcemy wymieniać się obrazkami, dźwiękami, lokalizacją i innymi informacjami, a taką możliwość dają nam komunikatory. Mając konto na portalach społecznościowych, właśnie tam przenosimy nasze kontakty - wyjaśnia ekspertka. - Ale SMS-y nadal ważną rolę będą odgrywać w biznesie, gdzie interaktywność nie jest konieczna, bo liczy się przede wszystkim skuteczność dostarczenia informacji.

Posłuchaj
09:28 CZWÓRKA Czat Czwórki - SMS 27.09.2022.mp3 SMS-y wczoraj i dziś. Jakie zmiany zachodzą w tym modelu komunikacji? (Czat Czwórki/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Maja Wiśniewska (SMSAPI)

Data emisji: 27.09.2022

Godzina emisji: 15.15

kul

Czytaj także

Czy można zniknąć z sieci i jak się do tego zabrać?

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2021 18:50
To, że wielkie koncerny technologiczne i giganci społecznościowi zbierają na nasz temat mnóstwo informacji - wiadomo nie od dziś. Ale ciągle nie wiadomo, jak skutecznie i na stałe "wylogować się" z internetu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szkoła vs. "internety". Jak nauczyciele odnajdują się w sieci?

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 17:00
Część z nich - zaskakująco dobrze. Wielu polskich nauczycieli w pracy korzysta z narzędzi, jakie daje im do ręki technologia: tworzy wideolekcje, gamifikuje swoje zajęcia, prowadzi kanały na YouTube i ma własne fanpage'e.
rozwiń zwiń