Przyszłość bez plików cookies. Co to oznacza?

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2021 20:20
Akceptujemy je na każdej stronie internetowej, ale niewielu z nas sprawdza, jakie dokładnie dane zbierają. Pliki cookies, czyli internetowe "ciasteczka" są z nami od dawna. Czy pozostaną z nami na zawsze i co oznaczałaby rezygnacja z nich?
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: ESB Professional/Shutterstock.com

shutterstock_haker cyberprzestępczość 1200.jpg
Bezpieczeństwo w sieci - jak o nie zadbać?

- Cookies to małe pliki, które zapisują się lokalnie na urządzeniach, z których korzystamy, czyli na laptopach, tabletach czy smartfonach. Mają różną żywotność, niektóre znikają, gdy zamykamy przeglądarkę, a inne zostają z nami na dłużej - opowiadała Aga Zalewska, prawnik i edukatorka. Jak tłumaczyła, te drugie są znacznie bardziej niebezpieczne. - Bo z reguły mają funkcje śledzące. Poprzez to, w co klikamy w sieci, co oglądamy i na których stronach pozostajemy na dłużej, a na których krócej, zbierają o nas informacje i budują nasz profil. Tym samym nasza prywatność przestaje być naszą sprawą - mówiła.

Posłuchaj
06:34 czwórka top ciasteczka 2021_06_21-17-20-12.mp3 Jak działają cookiesy i co stanie się, jeśli znikną? (TOP/Czwórka) 

ekonomia gospodarka prognozy przyszłość 1200.jpg
RODO - sprawdź, czy wiesz jak chronić swoje dane osobowe

Jak tłumaczył Andrzej Marzec z agencji marketingowej Nauris, poza plikami cookies na wielu stronach jest cała masa śledzących skryptów. To, gdzie bywamy i jak wygląda nasza ścieżka na stronie, jakimi produktami się interesujemy, wykorzystywane jest do personalizowania reklam, które nam się wyświetlają. Do tej pory z takich danych korzystać mogli różni przedsiębiorcy, teraz Google chce im to uniemożliwić. Gigant zapowiedział, że do stycznia 2022 roku chce wyeliminować ze swojej przeglądarki Chrome ciasteczka tzw. firm trzecich. Co to może oznaczać w praktyce? - Zmieni się sytuacja m.in. zewnętrznych dostawców treści, którzy badają zachowania użytkowników i mają własne bazy. Tworzą reklamy, które potencjalnie konkurują z Googlem. Teraz internetowi giganci "wycinają" konkurencję - tłumaczył ekspert. 

Posłuchaj także:

Pliki cookies nie znikną zupełnie, zostaną zastąpione innymi plikami. To oznacza zmianę na rynku reklamy - przekonują eksperci. Z perspektywy przeciętnego Kowalskiego jednak prawdopodobnie niewiele się zmieni. - Google testuje inną technologię, która zastąpić ma dotychczasowe ciasteczka. Nie wspomina się co prawda o sztucznej inteligencji, ale padają określenia dotyczące maszynowego uczenia - tłumaczyła Aga Zalewska. - Nowy algorytm ma nadal śledzić nasze zaiteresowania, ale z tą różnicą, że targetowanie dotyczyć ma grup użytkowników, a nie pojedynczych osób - podkreślał Andrzej Marzec.  

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Mateusz Kulik

Materiał: Agata Nowotnik

Data emisji: 22.06.2021

Godzina emisji: 18.19

kd

Czytaj także

"Kierunki rozwoju nowych technologii". Steve Woźniak w rozmowie z Czwórką

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018 10:10
Steve Wozniak to współtwórca pierwszego osobistego komputera na świecie, ale także współzałożyciel firmy Apple. W rozmowie z Czwórką mówił m.in. o kierunku rozwoju nowych technologii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prywatność w dobie koronawirusa. Przestała mieć znaczenie?

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2020 17:00
- W czasie pandemii koronawirusa w Polsce prawa pacjenta mogą być w pewien sposób ograniczone - uważa radca prawny Katarzyna Przyborowska. - Natomiast na pewno pacjent ma prawo do zachowania prywatności - zaznacza. 
rozwiń zwiń