Wystartowała kampania przeciwdziałająca marnowaniu jedzenia i zmianom klimatycznym

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 13:16
Jedna trzecia całej, wyprodukowanej na świecie żywności nigdy nie trafia na nasze stoły. W każdej sekundzie w koszu ląduje 51 ton jedzenia, które można by było zjeść ze smakiem.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Nataly Studio/Shutterstock.com

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak duża jest to skala i jak wiele jedzenia marnujemy. - Dane, które mamy i które są znane od lat, są naprawdę zatrważające. Marnowane jedzenie ma skutki środowiskowe, ale też społeczne i ekonomiczne. Marnujemy 1,6 mld ton żywności na całym świecie – mówi Karolina Woźniak, PR Manager z firmy "Too good to go". - Mamy kłopot, który tak naprawdę jest sztucznym problemem i sami sobie go stworzyliśmy. Jest to coś nad czym warto się pochylić i jak najszybciej problem rozwiązać - dodaje.

Posłuchaj

05:48 CZWORKA_marnowanie_jedzenia_ kampania_9 wrzesień 2020.mp3 Opowiadamy o kampanii przeciwdziałająca marnowaniu jedzenia i zmianom klimatycznym (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Przyczyn wyrzucania jedzenia jest wiele. Marnujemy żywność w domach, ale też dużo jedzenia marnują sklepy, zamawiając towar ponad miarę. Widać to zwłaszcza teraz, kiedy mamy niestabilną sytuację. Dużo żywności marnuje się podczas transportu. Często żywność jedzie do nas z drugiego końca świata. Aspekt globalizacji i mniejszego skupienia na lokalności sprawia, że żywności marnuje się coraz więcej. To też niesie skutki dla klimatu. Całe zmarnowane jedzenie jest odpowiedzialne za emisję 8 procent gazów cieplarnianych, które przedostają się do atmosfery.

Czytaj także: 

Od opon do kulinarnych wyróżnień - historia przewodnika Michelin

Staliśmy się foodies ale wciąż najchętniej zamawiamy pizzę


W tych złych statystykach Polska zajmuje niechlubne 5 miejsce pośród krajów Unii Europejskiej. Średnio przyjmuje się, że marnujemy około 247 kg na osobę.

- Przyczyny są różne: nieumiejętność czytania etykiet, jedzenie kupowane na promocjach. Każdy sklep ma promocje "kup trzy, za cenę dwóch, lub jednego", więc są to bardzo kuszące oferty. Często nie wiemy, co mamy w lodówce i kupujemy nadmiar. Tutaj też mamy sporo do zrobienia, żeby wyedukować konsumentów, jak być sprytnym i nie marnować jedzenia - tłumaczy gość audycji.

Jednym z zadań kampanii jest "unaocznienie" problemu. W Warszawie i Krakowie można zobaczyć murale i plakaty. Sucha informacja o 1/3 żywności wyrzucanej do śmieci niewiele mówi. Dlatego przedstawienia graficzne prezentujące np. pizzę zjedzoną w 1/3 wspomogą przekaz akcji. Jej organizatorzy mają nadzieję dotrzeć do jak największej ilości osób. Kulminacyjnym punktem przedsięwzięcia będzie 29 września - tego dnia obchodzimy po raz pierwszy Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia.


Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Karolina Woźniak PR Manager "To good to go"

Data emisji: 09.09.2020

Godzina emisji: 8.16

aw/pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Owoce morza pełne plastiku

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2020 10:54
Brytyjscy i australijscy naukowcy odkryli metodę, która pozwala zbadać czy i ile plastiku jest we frutti di mare. A niestety on tam jest! 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Staliśmy się foodies, ale wciąż najchętniej zamawiamy pizzę

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 12:00
Wybory kulinarne Polaków, przez ostatnie lata, bardzo się zmieniły. Polacy stali się foodies, czyli osobami, które zaczynają próbować nowych potraw i doceniać dania z najdalszych zakątków świata.  
rozwiń zwiń