X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

100 wynalazków na stulecie. Pollak - polski Edison

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2018 09:11
- Karol Franciszek Pollak to postać o olbrzymich zainteresowaniach, olbrzymich horyzontach - mówi dr hab. inż. Marek Marcinek, Wydział Chemiczny Politechniki Warszawskiej. - Był nie tylko znakomitym odkrywcą, ale miał w sobie nutę przedsiębiorczości - zakładał fabryki, spółki - dodaje. 
Audio
  • Wynalazki Karola Franciszka Pollaka, pioniera światowego przemysłu akumulatorowego (Zaklinacze czasu/Czwórka)
Latarnie uliczne, zdjęcie ilustracyjne
Latarnie uliczne, zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay

Karol Franciszek Pollak nazywany jest pionierem światowego przemysłu akumulatorowego. Jemu też zawdzięczamy maszynę do druku w kolorze czy udoskonalenie mikrofonu. Miał głowę do techniki i biznesu. 

halogeny zarowki 1200.jpg
100 wynalazków na stulecie: Polak, który wynalazł świetlówkę

Gdy wyjechał z rodzinnego Sanoka, podjął studia w Berlinie na kierunku elektronika, centrum jego zainteresowania stały się akumulatory. - Powinniśmy używać sformułowania ogniwa , bo to one są podstawową jednostką pracy akumulatora, a akumulator to jest coś, co można ładować - mówi Czwórkowy ekspert. - Pollakowi przypisuje się wynalezienie tzw. ogniwa suchego, dzięki niemu na dłużej rozbłysły uliczne latarnie. Było to pierwsze praktyczne źródło światła, które działało ponad półtorej godziny, wykorzystywano je także w teatrach - dodaje.

ZOBACZ WIĘCEJ Sto wynalazków na stulecie >>>


Karola Franciszka Pollaka możemy też nazwać ojcem elektromobilności, tak modnej w dzisiejszych czasach. Na czym polegały jego prace w tej dziedzinie? Jak Pollak wdrażał swe wynalazki i radził sobie w biznesie? O tym w materiale z cyklu "100 na 100".   

***

Tytuł audycji: Zaklinacze czasu

Prowadzi: Anna Hardej, Jakub Jamrozek

Materiał: Justyna Majchrzak

Data emisji: 28.10.2018

Godzina emisji: 14.41

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

100 wynalazków na stulecie. Jak Adam Kosacki zatrzymał śmierć

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2018 11:22
Wynalazek Adama Kosackiego, ręczny wykrywacz min, był prawdziwą rewolucją na polach bitew II wojny światowej. Być może właśnie dzięki niemu pokonano Niemców w drugiej bitwie pod El Alamein. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

100 wynalazków na stulecie. Melex - polska marka z PRLu

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2018 09:49
Melex rozpoczął swoją karierę w latach 70. XX wieku na polach golfowych jako pojazd przewożący sprzet i golfistów. A gdzie spotykamy go dziś?
rozwiń zwiń