Polski rynek ekożywności rośnie, ale nie brakuje wyzwań

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2021 18:00
Na naszym rynku pojawia się coraz więcej żywności ekologicznej, rośnie wartość tego rynku. Polacy nie kupują jej zbyt dużo, choć deklarują, że chcieliby. Produkt ekologiczny musi mieć certyfikat. 
Solidarnośćchce, by zakaz handlu w niedzielę uszczlenić
Solidarność chce, by zakaz handlu w niedzielę uszczlenićFoto: Maria Sbytova/ Shutterstock
morze bałtyk ekologia shutterstock Juris Teivans 1200.jpg
Ekosystemy potrzebują ratunku! To ekologiczne last minute

Koalicja na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio i Nielsen IQ w raporcie "Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021" zamieszczają najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów bio, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych. Na naszych talerzach ląduje coraz więcej tego typu produktów, ale wciąż wiemy niewiele.  


Posłuchaj
15:24 czwórka ratujemy świat 16.07.2021.mp3 Czym są produkty ekologiczne i czemu tak mało ich kupujemy? (Czwórka/Ratujemy świat)

- Z badań wynika, że większość zakupów ekologicznych robią w Polsce kobiety. Są to kobiety w wieku powyżej 30. roku życia, zazwyczaj mieszkanki większych lub bardzo dużych miast - mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. - Najczęściej z produktów ekologicznych konsumenci wybierają produkty świeże, nabiał, a inne badania wskazują też na żywność dla dzieci - wyjaśnia. 

Posłuchaj:

Czas pandemii wpłynął na to, że konsumenci zastanawiają się, co kupują, co jedzą. Chętniej ze względów zdrowotnych, ekologicznych stawiają na jakość, wybierają produkty eko. Co trzecia osoba deklaruje, że robi takie zakupy raz w tygodniu, a co piąta - że okazjonalnie. Widzimy wzrost świadomości konsumenckiej u coraz młodszych osób. - Pandemia mocno ograniczyła samodzielność młodych ludzi. Dalej mieszkają z rodzicami i to starsze pokolenie robi zakupy - mówi specjalistka. - Nasze źródła mówią też, że młodzi wpływają na decyzje swoich rodziców. Może być tak, że młody człowiek, bardziej świadomy ekologicznie, wpływa na mamę, która idzie do sklepu i wybiera ekologiczne mleko - dodaje. 

Czym są produkty ekologiczne?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. - Ekologiczne produkty to te, które przeszły pozytywnie certyfikację i otrzymały znak certyfikacji - mają logo z zielonym listkiem na opakowaniu - wyjaśnia gość Czwórki. - Innych produktów ekologicznych nie ma. Te produkty wytwarzane są zgodnie z unijnymi rozporządzeniami, które mówią, jakich środków można używać, jakich nie można, jak utrzymywać zwierzęta. To cały szereg wytycznych, które dają możliwość produkcji w bardziej naturalny sposób. Jest to bliższe naturze, bez tej całej chemii - podkreśla. 

Krystyna Radkowska zaznacza, że są na rynku produkty wytwarzane w poszanowaniu zasad ochrony środowiska. Jeśli jednak nie mają logo listka, to nigdy nie będziemy mieć co do tego pewności, lecz np. tylko słowo producenta. 

Logo produktów ekologicznych gwarantuje nam, że wyrób przeszedł cały proces certyfikacji i jest weryfikowany Krystyna Radkowska

Ekologiczne i droższe

Statystyczny Polak wydaje około 8 euro rocznie na produkty ekologiczne. Mimo rozwijającego się rynku to stosunkowo mało. Często chcemy jeść zdrowo, ale decydujemy portfelem. - To, że żywność ekologiczna jest droższa, wynika z faktu, że pole opryskane chemią daje lepsze plony, a w ekologii nie można korzystać z wielu chemicznych środków ochrony roślin - wyjaśnia specjalistka. - Rolnik musi ponieść koszty certyfikacji i weryfikacji. Musi zainwestować czas i pieniądze, poddać się analizie, testom - dodaje. 

Sprawdź także:

Mniej gospodarstw, ale większe

Wartość rynku ekożywności wzrosła o 10 procent, ale gospodarstw ubywa. - To wynik przepisów - uspokaja prezes. - Kilka lat temu przepisy ułatwiały proces wchodzenia na rynek bio, ale dały też furtkę do nadużyć. Uszczelnianie tego systemu spowodowało, że osoby, które weszły na ten rynek dla szybkiego zysku, po prostu z niego zrezygnowały - dodaje. 

Specjalistka zwraca też uwagę, że wielkość gospodarstw, które na tym rynku pozostały, stale rośnie. 

Polska a Unia

8 euro, które statystyczny Polak wydaje na produkty z logo listka, to niewiele, znacznie poniżej unijnej średniej. - Deklaratywnie nie prezentujemy się tak źle, ale jeśli badamy nasz koszyk zakupowy, to wypadamy bardzo źle, we wszystkich danych - mówi gość Kariny Terzoni. - Unijna średnia to 76 euro, a w Danii to 344 euro rocznie. Długa droga przed nami. Brakuje nam wiedzy. 

To właśnie w braku wiedzy Krystyna Radkowska dostrzega problem niepopularności żywności ekologicznej. Nie wiemy, czym jest certyfikacja, czym różni się produkcja ekologiczna od konwencjonalnej. To wciąż wyzwania, które stoją przed nami. 


***

Tytuł audycji: "Ratujemy świat" 

Prowadzi: Karina Terzoni

Gość: Krystyna Radkowska (prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej)

Data emisji: 16.07.2021

Godzina emisji: 15.12

pj

Czytaj także

Nielegalne wysypiska śmieci. "Biznes niebezpieczny dla Ziemi"

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 21:39
Ministerstwo klimatu zapowiedziało podwyższenie kar za nielegalne magazynowanie i wyrzucanie odpadów. Opłaty wzrosnąć mają z pięciuset nawet do pięciu tysięcy złotych. Czy to pomoże w walce z nielegalnymi wysypiskami śmieci? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Anonimowi syntetykoholicy" - branża modowa w szponach nałogu

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 10:02
Twórcy raportu "Anonimowi syntetykoholicy", opublikowanego przez Changing Markets Foundation, dowodzą, że uzależnienie branży mody od plastiku przypomina narkotykowy nałóg.
rozwiń zwiń