Nowe Technologie

Koniunktura spada: sprzedaż nowych samochodów leży

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2013 03:35
Niezależnie prywatnie czy na firmę: polscy konsumenci kupują coraz mniej samochodów. Wg Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar spadek średnioroczny wyniósł 13,91 proc.
Koniunktura spada: sprzedaż nowych samochodów leży
Foto: Glow Images/East News

 

Bardzo szybko straciliśmy te wzrosty, które jeszcze notowaliśmy na początku roku. Widać wyraźnie, że wyprzedaże straciły już na znaczeniu. Chociaż są w ofercie auta z rocznika 2012, to nie sprzedają się one już tak dobrze, jak sprzedawały się w styczniu czy w lutym –mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Firmy zaczną kupować po zmianie przepisów podatkowych

Polski rynek motoryzacyjny kształtowany jest głównie przez obrót wtórny. Według prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar ta sytuacja nie zmieni się dopóki rząd nie zdecyduje się na wprowadzenie zmian w przepisach podatkowych.

 – Ponieważ dzisiaj największą grupą są klienci instytucjonalni, więc zmiany, o których myślimy, to są zmiany dotyczące odliczenia podatku VAT – wyjaśnia Drzewiecki. – Te zmiany, które chcielibyśmy wprowadzić nie są do końca zgodne z tym, co zaproponował rząd. Mam nadzieje, że finalnie uzyskamy takie warunki, które przyczynią się do poprawy sytuacji na rynku i do uzyskania wzrostu, bo ten wzrost jest niezwykle istotny.

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że Polacy w marcu zarejestrowali 25 367 samochodów osobowych, czyli o 4 098 sztuk mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W sumie od początku roku zarejestrowano 75 723 auta. Według szefa Samaru spadek związany jest z kończącą się ofertą promocyjną na modele z 2012 roku oraz coraz dotkliwiej odczuwalnym przez klientów kryzysem finansowym. Zdaniem Drzewieckiego to początek długotrwałej tendencji.

  Aby rynek mógł się odrodzić, potencjalni klienci muszą czuć się pewnie. Bezrobocie nie może rosnąć, zatrudnienie jest tym czynnikiem, który odpowiada między innymi za nasze samopoczucie, jeżeli bezrobocie nie będzie rosło, będą rosły nasze zarobki to chętniej będziemy wydawali pieniądze. Chętniej będziemy się zadłużać. Na razie jednak takich chęci nie widać – twierdzi szef Samaru.

Jakie modele preferuje polski klient

W marcu najpopularniejszymi modelami były Toyota Auris (797 sprzedanych aut), Ford Focus (796) i Toyota Yaris (771). Do drugiej piątki spadły popularne do tej pory Skoda Fabia i Octavia.

Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego Toyota zbudowała bardzo pozytywny wizerunek Aurisa, co umacnia jej pozycję na rynku. Ten model skutecznie zastąpił kultową Toyotę Corollę. 

 – Dziś Auris jest modelem już dojrzałym. Pojawiła się nowa wersja, który ma coraz więcej wersji nadwoziowych, co z punktu widzenia klientów ma olbrzymie znaczenie – wyjaśnia szef Instytutu. – Dobre dostosowanie cen i jakości do wymagań klientów powoduje, że zawsze producent zyskuje na listach rankingowych, a nie traci.

Klienci kupują Toyotę coraz chętniej także dlatego, że ta jako jedyna oferuje technologię napędu hybrydowego w samochodach miejskich w przystępnych cenach. Do niedawna była to technologia osiągalna tylko w klasie premium.

 – Toyota wprowadziła niedawno do oferty model Yaris z napędem hybrydowym, którego cena była zbliżona do wersji z silnikiem wysokoprężnym, to spowodowało, że część klientów zainteresowanych ekologią chętniej spojrzało na model hybrydowy i dlatego też Toyota ten model sprzedała bardzo szybko – twierdzi rozmówca Newserii.

Sprowadzone wciąż najpopularniejsze

Wciąż nie maleje zainteresowanie Polaków samochodami sprowadzanymi zza naszej zachodniej granicy. Według Wojciecha Drzewieckiego do końca roku na naszych drogach pojawi się nawet 650 tys. takich pojazdów.

 – Volkswagen jest tu zdecydowanym królem na liście. Chociaż patrząc na wyniki miesięczne, czasami zdarza się, że preferujemy inne marki. Taką marką jest między innymi Opel, który jak wynika z badań prowadzonych od wielu lat zajmuje pozycję drugą, ale potrafi czasem w wynikach miesięcznych wyjść na pozycję pierwszą – mówi szef Samaru.



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Być może ulga dla innowacyjnych firm

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2013 03:36
Ministerstwo Gospodarki zapowiada nową ulgę podatkową dla najbardziej innowacyjnych firm. Oczywiście pod warunkiem, że zgodzi się resort finansów. Czy nie lepiej więc wszelkie inicjatywy przenieść na Świętokrzyską i mieć spokój? Tym bardziej, że wicepremier od gospodarki jest pozbawiony podstawowych prerogatyw władzy w gospodarce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marża rządzi firmą

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2013 08:51
Marża zwana też rentownością nie jest najbardziej lubianą informacją w raportach rynkowych. Dane takie są bardzo łatwo czytelne więc firmy preferują zakumulowane wartości sprzedaży czy dane liczbowe sprzedanych produktów. Jak pokazują ostatnie informacje o sprzedaży smartfonów, czasami takie podejście powoduje zaciemnienie obrazu faktycznej sytuacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fiskus przyjrzy się służbowym autom

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2013 15:01
Wraca pomysł na opodatkowanie korzystania ze służbowego samochodu. Ministerstwo Gospodarki proponuje rozliczenia w ryczałcie
rozwiń zwiń
Czytaj także

MŚP płacą niższe podatki

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2013 12:38
Jeżeli wybierzemy podatek liniowy to możemy korzystnie rozliczać naszą działalność gospodarczą. Wybór tej formy opodatkowania oznacza, że bez względu na wysokość uzyskiwanych dochodów, podatek płaci się według 19-proc.stawki. Jest jeden minus tej formy opodatkowania.
rozwiń zwiń
Czytaj także

MF: VAT może nadal wynosić 23 proc.

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 15:25
Łatwo zmienić ustawę o VAT tak, by utrzymać podstawową stawkę na poziomie 23 proc. - uważa wiceminister finansów Maciej Grabowski
rozwiń zwiń