Nowe Technologie

Jak chronić biznes e-commerce

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2012 00:00
Z roku na rok rośnie liczba transakcji zawieranych przez sieć oraz liczba sklepów oferujących swoje towary w Internecie. Handel w dużej mierze przeniesiony został do WWW, wprowadzając współczesny biznes do wirtualnej rzeczywistości. Niestety nowym perspektywom towarzyszą także nowe wyzwania, z których największe stanowią budowa zaufania oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych w sieci.
E-commerce
E-commerceFoto: Glow Images/East News

 

Komputery domowe, biurowe i przenośne oraz praktycznie powszechny dostęp do Internetu napędzają rozkwit e-handlu w Polsce. Krajowy rynek e-commerce to najszybciej rozwijający się sektor handlu, a odsetek sklepów i zakupów internetowych rośnie szybciej niż całkowita liczba internautów.

 

Podstawą stabilnego rozwoju rynku e-commerce jest poczucie bezpieczeństwa i zaufanie.

 

Jednym z głównych warunków utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju e-handlu jest zwiększanie zaufania społeczeństwa do tej wygodnej formy wymiany towarów i usług. Nie da się tego osiągnąć bez zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa we wszystkich procesach powiązanych z e-zakupami. (a może... na każdym etapie elektronicznych zakupów).

 

Obawa przed oszustwem lub kradzieżą danych skłania internautów do opuszczania witryn internetowych lub porzucania koszyków

 

Jak pokazują badania - 72% Internautów przynajmniej raz opuściło stronę WWW, która wydała im się niebezpieczna. 91% z nich przyznało, że nie zrobiliby tego, gdyby posiadała ona zaufany certyfikat. Brak zabezpieczenia witryny, a co za tym idzie rezygnacja z zakupów, przedkłada się na realne straty właściciela sklepu internetowego.

 

Jak niewielkim kosztem zwiększyć zaufanie klientów i wzrost przychodów?

 

Niezmiennie do najpopularniejszych form zabezpieczania witryn internetowych należą certyfikaty SSL. Kosztem od kilkudziesięciu do kilkuset złotych - w zależności od rodzaju wybranego certyfikatu – można skutecznie zabezpieczyć witrynę sklepu internetowego spełniając wymagania prawne i zdecydowanie podnieść zaufanie potencjalnych klientów.

 

Certyfikaty SSL stosowane są także w bankowości elektronicznej – dlaczego?

 

Ponieważ, przez szyfrowanie połączenia zapobiegają wykradaniu wrażliwych danych – takich jak dane osobowe oraz loginy i hasła. Certyfikaty SSL Dostarczają także informacji o tym kto jest właścicielem serwisu i kto, czyli jaki urząd certyfikacyjny, dany certyfikat wystawił. Te informacje są bardzo istotne w procesie budowania zaufania. Dzięki certyfikatom SSL każdy internauta jest w stanie sprawdzić czy serwis internetowy np. banku, do którego zamierza się zalogować jest tym właściwym. Ilość prób wyłudzenia danych służących do logowania się do bankowości elektronicznej z roku na rok jest coraz większa i jedynie świadomość zagrożenia oraz wzmożona czujność może nas ustrzec przed oszustami. Są różne certyfikaty SSL.

 


  • Do podstawowych różnic poza ceną zaliczyć należy ilość weryfikowanych danych przed wydaniem certyfikatu, okres ważności oraz ilość zabezpieczanych domen. Te o najwyższym poziomie zabezpieczeń certyfikaty Premium EV SSL stosowane są głównie w bankowości elektronicznej, instytucjach finansowych oraz prestiżowych sklepach internetowych. Każdy Internauta, który wejdzie na stronę zabezpieczoną certyfikatem Premium EV SSL zobaczy podświetlony na zielono pasek adresu, który dodatkowo wyświetla naprzemiennie nazwę firmy / organizacji z nazwą urzędu certyfikacji, który potwierdza wiarygodność firmy i adres WWW na który został wydany certyfikat.

 

Nie tylko SSL

 

Metoda nazywana spoofingiem stosowana przez zaawansowanych hakerów. Podszywają się oni za pełnoprawnego użytkownika danego systemu i poprzez działanie na zaufanym IP udaje im się oszukać nawet najbardziej zaawansowane firewalle, switchomy i rutery. Metoda pozwala na dokonanie niesamowitych wręcz spustoszeń od środka systemu.

 

- W naszej ofercie znajdują się zabezpieczenia zmniejszające ryzyko przejęcia kontroli nad sprzętem i uczynienia z niego tzw. „komputera zombie”. Odbiorcami tego narzędzia są programiści, którzy oprócz zapewnienia swoim programom ochrony, otrzymują dodatkową korzyść w postaci wyświetlania przyjaznych komunikatów podczas procesu instalacji – uzupełnia Jakub Skowroński, Koordynator ds. marketingu internetowego w Unizeto Technologies SA.

 

Podobnie stosowanie podpisu elektronicznego uwiarygodni komunikację biznesową. E-podpis posiada taką samą moc prawną, weryfikując tożsamość, potwierdzając zapiski umowy i finalizując negocjacje handlowe

 

- Korzystanie z podpisu cyfrowego oprócz pozytywnego wizerunku organizacji pozwala na obniżenie kosztów podróży i podobnie jak e-faktura jest rozwiązaniem pro ekologicznym – dopowiada Jakub Skowroński.

 

Więcej o metodach stosowanych przez cyberprzestępców, certyfikatach SSL oraz wskazówkach dotyczących wyboru centrum certyfikacji godnego zaufania w wypowiedzi Mariusza Janczaka na stronie: 

Czytaj także

E-sklepy mają kodeks dobrego postępowania

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2011 10:10
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB opracował dobre zasady e-commerce, m.in. zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów, nie ukrywanie kosztów i czasu dostawy towaru. Kodeks podpisali już potentaci branży.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zarabiaj na stronie

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2012 00:00
Masz stronę i chcesz na niej zarabiać? Rozczarował Cię Google AdSense? Domy mediowe Cię ignorują? Uruchom własny sklep bez zbędnych nakładów i magazynu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

e-sklep do wynajęcia

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2012 00:00
Jak wynika z danych firmy Cal.pl, około 66 procent sklepów internetowych uruchamianych jest w modelu SaaS. Polacy wydali na zakupy w sieci 17,5 mld zł, a o klientów walczą zarówno niewielkie sklepy internetowe, jak i najwięksi gracze rynku detalicznego z różnych branż.
rozwiń zwiń