X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Polskie Radio

Czarodziej słowa i muzyki

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 15:12
15 lat temu zmarł Piotr Skrzynecki – współtwórca i konferansjer legendarnego krakowskiego kabaretu, Piwnicy pod Baranami. Zapraszamy do wysłuchania wspomnień o tym wyjątkowym artyście.
Audio
  • Rozmowa z Piotrem Skrzynecki z lat 70., nagrana przed opłatkowym spotkaniem w Piwnicy
  • Fragment audycji "Wieczór w Piwnicy pod Baranami" autorstwa Ireny Windholc i Roberta Janockiego, Warszawa 1962
  • Sprawa "Piwnicy pod Baranami", mówi przedstawiciel miejskiego Wydziału Kultury w Krakowie, 1963 rok.
  • Joanna Olczak-Ronikier wspomina Piotra Skrzyneckiego
  • Krystyna Zachwatowicz wspomina Piotra Skrzyneckiego
  • Janusz R. Kowalczyk wspomina Piotra Skrzyneckiego
  • Grzegorz Turnau wspomina Piotra Skrzyneckiego
  • Zygmunt Konieczny wspomina Piotra Skrzyneckiego
Piotr Skrzynecki, Piwnica pod Baranami, Kraków, 1965.
Piotr Skrzynecki, Piwnica pod Baranami, Kraków, 1965. Foto: PAP

Jaki był Piotr Skrzynecki? On sam niechętnie opowiadał o sobie – wolał mówić o Piwnicy, o tworzących ją ludziach. – Kabaret kabaretem, ale tam się dzieje dużo innych rzeczy: impreza towarzyska, bale, nie bale – opowiadał w jednej z radiowych audycji, podkreślając wspólnotowy charakter zjawiska zwanego Piwnicą pod Baranami. Od 7 maja na antenie Dwójki w cyklu "Zapiski ze współczesności" (godz. 11.45) słuchamy wspomnień o Piotrze Skrzyneckim i Piwnicy pod Baranami. Mówić będą: Joanna Olczak-Ronikier, Krystyna Zachwatowicz, Janusz R. Kowalczyk, Zygmunt Konieczny oraz Grzegorz Turnau.

***

– Przyjechałem do Krakowa dzięki Nowej Hucie, tam zacząłem pracować jako instruktor teatralny –  wspominał Piotr Skrzynecki w jednym z radiowych wywiadów. Przygoda krakowskich studentów szkół artystycznych z Piwnicą zaczęła się tak naprawdę już w 1955 roku, gdy – jak to określiła "mama piwniczna", Hanna Olczak-Mortkowiczowa – wleźli pewnego dnia do tego brudnego, pełnego węgla i kartofli pomieszczenia. – Byłem historykiem sztuki, mnóstwo było fantastycznych ludzi, którzy założyli sobie takie zgromadzenie piwniczne – opowiadał Skrzynecki, który całe swoje życie nierozłącznie związał z Piwnicą. W rozmowie z Polskim Radiem zastrzegał się jednak skromnie: – Jestem jednym z jej elementów, niezbyt ważnych. I wspominał swoich przyjaciół, którzy wraz z nim tworzyli ten fenomen w polskiej kulturze 2 połowy XX w.
"W Piwnicy gra się i śpiewa wszystko. Od Ronsarda i Camusa po falsyfikat listu Picassa wysłanego w sprawie Szarotki do Słonimskiego" pisał w "Dzienniku polskim" Ryszard Teadling z okazji 10-lecia kabaretu. W istocie, zakres gatunkowy i tematyczny twórczości piwniczan był imponujący. Pierwszy program nosił tytuł "Polska Stajnia Narodowa", a zawierał m.in. egzystencjalny striptiz pod hasłem "Chcę cię w Spinozie"... Z kabaretem, któremu przewodził Skrzynecki, związani byli tacy artyści, jak Ewa Demarczyk, Zygmunt Konieczny, Leszek Długosz, Stanisław Radwan, Krystyna Zachwatowicz, Krzysztof Litwin, Anna Szałapak, Halina Wyrodek, Zbigniew Preisner, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Ola Maurer, Marek Grechuta, Jacek Wójcicki, Grzegorz Turnau, Beata Rybotycka.    


Nie wszystkim podobały się jednak – by przywołać określenia pewnego krakowskiego urzędnika z lat 60. – "formy organizacyjne środowiska”, "szeroka działalność klubowa” czy, o zgrozo, "cały ten program bufetowo-konsumpcyjny”. Przeciwnicy (a może dokładniej: ciekawscy niedopuszczeni do artystycznych rytuałów) mówili, że w tej piwnicy Pałacu pod Baranami dzieją się bezeceństwa: orgie i czarne msze. Że rozśpiewani i roztańczeni młodzi ludzie rozsiewają miazmaty zepsucia. Cenzorzy, nie dziwota, również nie byli zachwyceni. – Tam na papierze to wszystko świetnie, a potem się wszyscy śmieją nie z was, ale z nas – mówili podirytowani piwniczanom (być może swoją bezradnością wobec cudownie groteskowych tekstów). Tę ich złość zapamiętała Irena Szaszkiewiczowa, legenda Piwnicy pod Baranami, słynna bohaterka komiksu w "Przekroju" tworzonego przez Piotra Skrzyneckiego i Kazimierza Wiśniaka. Zobacz więcej
Zapraszamy do wysłuchania archiwalnych nagrań: rozmowy z Piotrem Skrzynecki z lat 70., nagranej przed opłatkowym spotkaniem w Piwnicy ("Jak zwykle będziemy trochę popijali, będą sztuczne ognie, o godz. 12 rozpoczną się imieniny Ewy Demarczyk”); rozmowy z Hanną Olczak-Mortkowiczową, Piotrem Skrzyneckim, Krystyną Zachwatowicz, Wiesławem Dymnym o początkach Piwnicy (Dymny: "Ja mówię w tej chwili spod fortepianu, bo jestem pod niesłychanym wrażenie muzyki i staram się ją zrozumieć od dołu”). Ciekawostką jest również fragment rozmowy ze wspominany urzędnikiem krakowskiego magistratu, który tłumaczy, dlaczego w 1961 r. odebrano artystom prawo do występów w piwnicach Domu Kultury. (jp)


Zapraszamy do słuchania Dwójki po 11.45.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Być jak Anna Dymna

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2009 15:52
Naiwna Ania Pawlaczka, posągowa Barbara Radziwiłłówna, eteryczna Marysia Wilczurówna, koneserka poezji, legedna krakowskiej bohemy oraz wielka przyjaciółka umysłowo upośledzonych. Żywa legedna polskiego teatru opowiada o różnych etapach i obliczach swojej kariery oraz życia prywatnego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podwójne życie Kiki

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2011 11:55
Z okazji wydania książki "Podwójne życie Szaszkiewiczowej" rozmawialiśmy z jej autorką - Kiką Szaszkiewiczową.
rozwiń zwiń