X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Polskie Radio

Wiedźmin. Wszystko, czego nie wiesz o Białym Wilku

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2017 08:00
"Później mówiono, że człowiek ten nadszedł od północy od bramy Powroźniczej" - tak zaczyna się kultowe opowiadanie Andrzeja Sapkowskiego pt. "Wiedźmin", które powstało ponad trzydzieści lat temu na potrzeby konkursu literackiego. - Mówiono o nim, że jest autorem jednego opowiadania - wspomina Maciej Parowski, były redaktor naczelny "Fantastyki" - miesięcznika, w którym w 1986 roku zamieszczono konkursowy tekst. 

Nikt wówczas nie przypuszczał, że to dopiero początek drogi Białego Wilka, głównego bohatera opowiadania. Jak długa i owocna była to podróż? Zapraszamy do obejrzenia naszego reportażu oraz wywiadów z Maciejem Parowski, legendarnym redaktorem miesięcznika "Fantastyka", zdobywcą Oscara za film "Katedra" Tomaszem Bagińskim oraz z członkami zespołu Percival, których muzykę można usłyszeć w grze "Wiedźmin 3: Dziki Gon".

***

Andrzej Sapkowski udowodnił, że jego pierwsza opowieść o Wiedźminie była zaledwie próbką wielkiego talentu, który rozkwitł w kolejnych latach. Konkursowy tekst zapoczątkował cykl historii o Geralcie z Rivii, białowłosym pogromcy potworów. Seria wydanych na przełomie lat 80-tychi 90-tych opowiadań, pozwoliła rozsmakować się fanom fantastyki w niezwykłym baśniowym świecie magii. Tak też Sapkowski zbudował silny fundament, na którym wzniósł monumentalną serię - słynną, pięciotomową sagę wiedźmińską. Składały się na nią książki: "Krew Elfów", "Czas pogardy", "Chrzest ognia", "Wieża Jaskółki" oraz "Pani Jeziora".

Pisarz znalazł klucz do serc czytelników. Książki Sapkowskiego rozchodziły się jak świeże bułeczki nie tylko w Polsce, ale też w Czechach, Niemczech czy Rosji. W sumie serię przetłumaczono na kilkanaście języków. Badacz kultury dr Albert Jawłowski, tłumaczy, że pisarz bardzo sprawnie operuje popkulturowymi konwencjami, które są atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorów i w tym tkwi sekret jego sukcesu. - Mamy tu powieść przygodową, szpiegowską, jest też element klasycznego romansu - tłumaczy, dodając, że Gerald z Rivii, to również postać komiksowa, doskonały superbohater.

Tomasz Bagiński o pracy nad grą o Wiedźminie i współpracy z wytwórnią Netflix

 

- Przypomina on chandlerowskigo Marlowe'a, conradowskiego bohatera. To człowiek, który przyjmuje wyzwania świata i próbuje go trochę naprawić - dodaje Maciej Parowski, były redaktor naczelny "Fantastyki". Dziennikarz był jedną z osób, które oceniały pracę Andrzeja Sapkowskiego. Gdy tekst początkującego pisarza wylądował na jego biurku, wiedział, że ma do czynienia z czymś wyjątkowym. Parowski obawiał się jednak, że to jednorazowy "strzał". - Mówiliśmy o nim, że to pisarz jednego opowiadania, ponieważ między jednym a drugim opowiadaniem minęły dwa lata i wydawało się to nieprzekraczalne - wspomina. Dziś, ten współtwórca komiksu o Wiedźminie, przyznaje, że się pomylił i otwarcie nazywa Sapkowskiego Sienkiewiczem fantastyki. 

Trudno się z tą opinią nie zgodzić. Autor stworzył świat, który od pierwszych zdań rozbudza wyobraźnię, wciąga niczym moczary. Świat, w którym owszem dominują szarości - w nim drogą wyboru zawsze jest mniejsze zło -  ale gdzieś w tle, niczym poranna mgła, snuje się wiara w to, że mimo wszystko dobro zwycięży. Ponadto Sapkowski po mistrzowsku pęta czytelnika losami swych bohaterów i, mimo ostrych cięć mieczem codzienności, nie puszcza go do ostatnich stron.

Maciej Parowski o narodzinach legendy Wiedźmina

Tak skonstruowany świat to niemal gotowy scenariusz filmowy, dlatego tylko kwestią czasu było, aż ktoś podejmie się ekranizacji sagi. Wyzwaniu usiłowała sprostać wytwórna Heritage Films, która w 2002 roku wyprodukowała trzynastoodcinkowy serial o Wiedźminie. Niestety, pomimo wysiłku największych gwiazd polskiego ekranu, produkcja okazała się klapą. I kiedy myśleliśmy, że Wiedźmin już zawsze będzie się kojarzył z gumowymi potworami, fatalnymi efektami specjalnymi i drewnianym aktorstwem, w 2007 roku do gry - dosłownie - wkroczyła firma CD Project S.A. Plan był prosty. Stworzyć grę komputerową, którą pokocha świat.

Tak zespół niezwykle kreatywnych ludzi w ciągu ostatnich dziesięciu lat stworzył trylogię: "Wiedźmin", "Wiedźmin 2: Zabójcy Królów" oraz stosunkowo najnowszy hit "Wiedźmin 3: Dziki Gon". Trylogia sprzedała się w ponad 25 milionach egzemplarzy na całym globie. - "Wiedźmin 3: Dziki Gon" (największy hit CD Project - red.) był ponad 250 razy wybrany grą roku. Najwięcej w historii elektronicznej rozrywki. To jest nasz powód do dumy - mówi Stanisław Just. Kierownik ds. badań i rozwoju CD Projekt S.A. dodaje, że nie byłoby to możliwe bez rysowników, programistów czy rzeźbiarzy, którzy stworzyli "nowego" Wiedźmina.

Zespół Percival o muzyce do gry "Wiedźmin 3: Dziki Gon"

W tym zespole był również polski guru animacji komputerowej, zdobywca Oscara za film "Katerdra", Tomasz Bagiński. Podjął się on przygotowania do serii tak zwanych cimnematików, czyli krótkich filmów pojawiających się między rozgrywkami.

Dlaczego Tomasz Bagiński zdecydował się na pracę przy grze? Jak powstała słynna scena na zamrożonym statku? Czy Triss Merigold "na żywo" brzmi równie pociągająco? Dlaczego CD Project sięgnął po twórczość folkmetalowej kapeli Percival? I wreszcie, jakie plany ma Tomasz Bagiński w związku z serialem o Wiedźminie, który produkuje we współpracy ze słynną wytwórnią Netflix?

Zapraszamy do obejrzenia materiałów filmowych!

Przygotował Paweł Kurek

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mroczna strona internetu w technothrillerze "Nerve"

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2016 15:52
W księgarniach pojawiła się właśnie nowa książka Jeanne Ryan, w której tajemne siły technologii manipulują bohaterami. Jednocześnie w kinach możemy obejrzeć, oparty na prozie autorki, film o tym samym tytule.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pół wieku poezji później". Film od i dla fanów Wiedźmina

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2017 14:34
- Wszyscy jesteśmy fanami książkowej wersji "Wiedźmina" - opowiadał Jakub Januszewski, współtwórca filmu "Pół wieku poezji później". - Takie kino gatunkowe jest Polsce zapomniane, więc chcieliśmy dołożyć swoją cegiełkę, by je choć trochę przywrócić widzom - dodał zaproszony gość Czwórki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielki prekursor fantastyki. Twórczość Philipa K. Dicka

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2017 19:00
Na początku października na ekrany kin wejdzie „Blade Runner 2049”. To kontynuacja „Łowcy androidów” z 1982 roku, na motywach powieści „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?” Philipa K. Dicka. Pisarz ten miał znaczący wpływ na rozwój gatunku science-fiction. O jego twórczości w audycji Rozpruwacz Kulturalny mówili prof. Dominika Oramus (Instytut Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego) i dr Radosław Kot (socjolog, badacz i tłumacz s-f).
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Człowiek, który spadł na Ziemię", czyli jak kosmita rozumie ludzkość

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2017 13:30
Wioletta Myszkowska i jej gość rozmawiali o jednej z ciekawszych powieści science-fiction ubiegłego wieku, która w końcu doczekała się polskiego wydania.
rozwiń zwiń