Polskie Radio
Section05
gra

Gry planszowe wracają do łask. Skąd się bierze wzrost ich popularności?

Od początku XXI w. stale zwiększała się popularność gier planszowych. W czasie pandemii to zjawisko nabrało jeszcze większego rozpędu, a polski rynek ma w tym swój duży udział. Gry planszowe widoczne są na wielu różnych imprezach kulturalnych, nie tylko tych poświęconych zamkniętej grupie graczy. Wiele wydawnictw także organizuje takie imprezy, na które zapraszane są i dzieci, i dorośli. Co stoi za renesansem planszówek?
Zobacz więcej na temat:  Trójka gry planszowe gry gra Marta Piasecka

Ksawery Tartakower. "W szachach moralne zwycięstwa się nie liczą"

Talent do gry w szachy łączył z zamiłowaniem do aforyzmów. Mawiał: "wygrać jest łatwo, trudno jest przegrać" i dodawał, że "zdarzają się nieudane zwycięstwa i wielkie przegrane". Jako jeden z największych szachowych mistrzów w przedwojennej Polsce na pewno wiedział, co mówi.
Zobacz więcej na temat:  szachy Żydzi Francja olimpiada rozrywka gry gry planszowe gra Rosja Austria I wojna światowa II wojna światowa historia Polski HISTORIA Dwudziestolecie międzywojenne Wiedeń Paryż Warszawa

Na czym polega fenomen polskiej siatkówki? Siatkarskie emocje w Trójce

Polscy siatkarze wygrali trzeci grupowy mecz w mistrzostwach świata. We wtorek w katowickim Spodku pokonali Amerykanów 3:1 (23:25, 25:21, 25:19, 25:21). Nasi reprezentanci od lat – na różnych poziomach wiekowych – zdobywają medale mistrzostw świata i Europy. W czym tkwi sukces polskiej siatkówki? Jak wygląda system szkolenia i wyszukiwania najzdolniejszych? 
Zobacz więcej na temat:  Piotr Dmitrowicz mistrzostwa świata Siatkówka Trójka gra Klub Trójki

"This War of Mine" – gra komputerowa na liście lektur szkolnych

Na listę lektur po raz pierwszy w historii polskiego szkolnictwa trafiła gra komputerowa. Wśród propozycji uzupełniających lektury szkolne dla ostatnich klas licealnych znalazła się przygotowana przez 11 bit studio gra "This War of Mine", opowiadająca o przetrwaniu w czasie wojny, inspirowana wydarzeniami z oblężenia Sarajewa z lat 1992-1996. – Gra w atrakcyjny sposób przekazuje wiedzę i poszerza granice wyobraźni – przekonuje Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Zobacz więcej na temat:  Trójka społeczeństwo STYL ŻYCIA Aleksander Ziemiańczyk Karol Gnat gra komputer Ministerstwo Edukacji i Nauki szkoła edukacja

"Gra szyfrów". Nowy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej

"Gra szyfrów" to projekt gamingowy przygotowany przez Instytut Pamięci Narodowej jako gra FPP, składająca się z trzech misji. Opisują one przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał. Rozwiązania zastosowane w grze powstały na bazie materiałów źródłowych lub zostały dokładnie odwzorowane z historycznych eksponatów. Misje graczy to udokumentowane wydarzenia historyczne, a każdy z bohaterów ma inne, kluczowe dla wyników bitwy zadanie. 
Zobacz więcej na temat:  Dorota Truszczak IPN gra historia Polski wojna polsko-bolszewicka