X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Polskie Radio Dzieciom

Projektowanie współczesnych szkół. Budynek szkolny i jego otoczenie

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2021 14:45
Wygląd budynku może zachęcać lub zniechęcać ludzi do tego, by w nim przebywać. To samo dotyczy szkół, dlatego też projekty nowych placówek zakładają stworzenie tzw. krajobrazów edukacyjnych, w których nacisk kładzie się na estetykę, przestrzeń, funkcjonalność oraz aspekt ekologiczny. Jak zatem powinno prezentować się otoczenie i nowe budynki oświatowe w których uczą się dzieci? W "Strefie Rodzica" w PR Dzieciom, rozmawialiśmy o tym ze specjalistkami z zakresu architektury, dr inż. arch. Małgorzatą Balcer-Zgrają, dr Moniką Wróbel i Natalią Paszkowską, a także wiceprezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Arturem Lorkowskim.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Jednym z problemów edukacyjnych w Warszawie jest przeludnienie w szkołach. Dzięki prowadzonej przez miasta polityce przestrzennej, która analizuje rozwój dzielnic oraz informacjom dostarczonym przez dyrektorów szkół można stwierdzić, w których miejscach potrzebne będą nowe placówki lub które budynki wymagają modernizacji. Jednak zanim przystąpi się do budowy szkoły istotne jest, aby dobrze określić potrzeby użytkowników i możliwości inwestycyjne, wytyczyć cele, a następnie przygotować odpowiedni projekt architektoniczny. 

Posłuchaj
59:08 2021_06_24 21_00_32_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 24 czerwca godz. 21:00

– Jednym z takich podstawowych wyzwań jest chyba zaprojektowanie takich szkolnych struktur i też modernizowanie szkół, które istnieją tak, aby były otwarte na zmiany – skomentowała Natalia Paszkowska. Opublikowany w tym roku dokument pt: „Szkoła dobrze zaprojektowana. Standardy architektoniczne i funkcjonalne dla szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych m.st. Warszawy” określa kluczowe elementy szkoły współczesnej, tzw. optymalnej. Jednym z założeń jest sprawienie, aby szkoła stała się centrum życia lokalnej społeczności, która mogłaby korzystać z publicznej infrastruktury, np. szkolnej biblioteki czy szkolnych boisk. Równie istotne są naturalne barwy i materiały budujące miłą atmosferę, a także obecność zieleni, czyli np. przestrzeni wypełnionych kwiatami doniczkowymi. Nie można zapomnieć także o bezpieczeństwie, dlatego też obszary szkolne powinny być pozbawione przeszkód, a balustrady zabezpieczone przed możliwością zjeżdżania. Aby osoby niepełnosprawne mogły dotrzeć na każde piętro istotne jest również wyposażenie szkół w windy. 

Posłuchaj
58:44 2021_06_24 22_00_02_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 24 czerwca godz. 22:00

Oprócz tego w kwestii placówek edukacyjnych ważna jest także ich przyjazność dla klimatu oraz standardy klimatyczne budynków. Konkurs „Szkoła z klimatem” skierowany został do uczniów szkół ponadpodstawowych, których zadaniem było stworzenie eko-projektu opisującego wykorzystanie szkolnego otoczenia i terenów zielonych. Młodzież mogła uwzględnić w nim swoje pomysły m.in. na to, jak zagospodarować zieleń i wodę, aby otoczenie było przyjazne dla wszystkich i zachęcające do spędzania w nim czasu. Główna nagroda 100.000 zł została przyznana Zespołowi Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Wojkowicach. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: dr inż. arch. Małgorzata Balcer-Zgraja, dr Monika Wróbel i Natalia Paszkowska, a także Artur Lorkowski 
Data emisji: 24.06.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także

Czytaj także

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak nauczyciele postrzegają swoją pracę?

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2021 09:45
Szkoła to miejsce, gdzie dzieci i młodzież pielęgnują ciekawość świata oraz zdobywają wiele umiejętności, np. krytycznego myślenia czy budowania relacji. Pragniemy, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele z chęcią do niej przychodzili i spędzali w niej czas. Czy tak się jednak dzieje? Problematykę zawodu nauczyciela prezentuje dokument "Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce 2021", który został przygotowany przez gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Łucję Kornaszewską z Fundacji Orange.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Spektakl "Szkoła". Twórczy komentarz na temat teraźniejszej edukacji

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:44
Mówi się, że radio to teatr wyobraźni, co można było sprawdzić podczas ostatniej audycji, w trakcie której usłyszeć można było zapowiedź spektaklu "Szkoła" autorstwa Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej, gościa "Strefy Rodzica". Sztuka ta jest odgrywana na deskach teatru Młyn, a jej premiera odbyła się 17 września na platformie internetowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedszkole - ważny przystanek w życiu dziecka. Rozmowa z terapeutką

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2021 12:24
Chociaż nie ma obowiązku przedszkolnego, miejsce to jest dla malucha pierwszym przystankiem w drodze do wkraczania i poznawania świata. Co więcej, w trakcie pierwszych lat życia następuje znaczący rozwój dzieci w wielu aspektach. Kształtują się wtedy m.in. możliwości intelektualne człowieka, wrodzone predyspozycje oraz zdolność uczenia się. W związku z tym, obecność dzieci w przedszkolu wpływa na ich dojrzewanie, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, opowiedziała Dorota Lubas, terapeutka i pedagog.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak szkoły dbają o wychowanie fizyczne dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 14:25
Okres pandemii, w którym możliwości uprawiania aktywności fizycznej były ograniczone, pokazał bardzo wyraźnie, jak ważny jest sport dla naszego organizmu i zdrowia. Jednym z miejsc, które chcą wyrobić u dzieci nawyk ruchu i pomagają znaleźć w sobie sportową pasje są szkoły. O lekcjach wf-u, programie "Aktywny powrót do szkoły" oraz zajęciach w sportowych ośrodkach edukacyjnych opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom, w audycji "Strefa Rodzica", Bartosz Molik, rektor AWF-u, Mateusz Gębarowski, dyrektor sportowy Uczniowskiego Klubu Sportowego oraz trenerzy i dyrektorka Justyna Post z CLXIV Liceum Mistrzostwa Sportowego w Warszawie.
rozwiń zwiń