X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Mars pod wodą

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2010 11:00
Zaledwie kilka miliardów lat temu cała powierzchnia Marsa była pokryta wodą.

Dwa urządzenia krążące na orbicie Czerwonej Planety dostarczyły dowodów na to, że kilka miliardów lat temu woda była na Marsie wszędzie i jego powierzchnia mogła nadawać się do życia.

Ustalenie wodnej historii Marsa umożliwiło połączenie sił aparatów Mars Express, należącego do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), oraz Marsjańskiego Badacza Orbitalnego (MRO), należącego do NASA. Spektrometry pokładowe obu aparatów kosmicznych stworzyły mapę rozmieszczenia minerałów gliniastych na tysiącach wzniesień na półkuli południowej. Zebrane dane potwierdziły informacje, uzyskane wcześniej przez pracujące na powierzchni Czerwonej Planety pojazdy marsjańskie NASA, że niegdyś na Marsie istniało wilgotne i - być może - nadające się do życia środowisko. Glina pojawia się przecież tam, gdzie była woda.

Jako pierwszy obecność minerałów gliniastych odkrył spektrometr Omega Mars Expressu, potem jego ustalenia potwierdził przyrząd CRISM, umieszczony na pokładzie MRO i mający większą rozdzielczość przestrzenną.

Naukowcy z NASA opublikowali swoje najnowsze ustalenia w czasopiśmie „Science”. - Teraz można powiedzieć, że planeta ta zmieniała się w skali globalnej pod działaniem ciekłej wody około 4 miliardy lat temu - napisał jeden z autorów artykułu John Carter z Uniwersytetu Paryskiego.

Zdaniem specjalistów, dokonane okrycie stało się ostatecznym dowodem na to, że niegdyś cały Mars był poddany oddziaływaniu ciekłej wody, a nie tylko jego półkula południowa.

Zobacz więcej na temat: astronomia esa NASA

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.

Wszystko płynie

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2009 12:21
No prawie. Podczas bombardowania Księżyca satelita LCROSS odkrył wodę.

Polecieli na Marsa

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2010 14:00
W miniony czwartek rozpoczął się symulowany lot na Marsa. Potrwa 520 dni.