NANOTECHNOLOGIA: Małe, a gra

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2008 12:07
Nanotechnologia ma szansę zmienić świat odtwarzaczy mp3.

Nanotechnologia ma szansę zmienić świat odtwarzaczy mp3. Wszystko dzięki grupie amerykańskich uczonych, pracujących pod kierunkiem Coskuna Kocabasa. Zbudowali oni miniaturowe radio tranzystorowe - informuje najnowsze wydanie czasopisma PNAS.

Tranzystory zostały zrobione z węglowych nanorurek. Zrobione z węgla cylinderki mają średnicę zaledwie kilku – kilkunastu atomów. Od dwóch dekad naukowcy z całego świata badają ich właściwości fizyczne, chemiczne i elektryczne, ponieważ to właśnie one mogą zostać się podstawą materiałów przyszłości. Ze względu na swoją wytrzymałość, dają nadzieje na wytworzenie superwytrzymałych lin. Ostatnio pisaliśmy też o tym, że stały się budulcem najczarniejszego materiału na ziemi.

Zespół Coskuna Kocabasa opracował sposób produkcji nanorurkowych tranzystorów, które są zupełnie sprawne - naukowcy zbudowali miniaturowe radio (również z nanorurek) i zestroili je ze stacją podającą lokalne informacje o korkach. Jak podkreślają konstruktorzy, budowa radia pokazuje cały potencjał nanorurkowych tranzystorów, które – w przeciwieństwie do tradycyjnych krzemowych konstrukcji – doskonale nadają się do wzmacniania sygnałów.
Nowe tranzystory mają szansę pojawić się kiedyś w iPodach, radiach samochodowych, telefonach komórkowych i aparatach.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Naprawdę czarny

Energia odnawialna? Czas na chomiki!

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2009 12:31
Zaskakujący pomysł inżynierów.

Nano-bateryjka

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2010 13:47
Naukowcy ze słynnego MIT odkryli nowy sposób wytwarzania energii. A to we współczesnej nauce niezwykle rzadkie.

Telefon z nanotechnologią

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2010 05:41
Nanotechnologia posłuży do produkcji nowej generacji telefonów komórkowych.

Nanorzep - nowa nanocząsteczka

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2010 10:37
Może pomóc w walce z groźnymi chorobami serca.

Plastik jak metal

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 13:26
Naukowcy z MIT stworzyli tworzywo sztuczne, które przewodzi ciepło nie topiąc się.