X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Geny wyleczą daltonizm

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2009 13:03
Naukowcy odkryli, że terapia genowa lecząca daltonizm zadziałała nawet na dojrzały mózg.

Amerykańscy naukowcy opracowali genetyczną metodę mogącą leczyć daltonizm. Wskazują na to zakończone spektakularnym sukcesem eksperymenty prowadzone na dorosłych małpach.

Najciekawszym odkryciem jest to, że terapia genowa zadziałała na dojrzały mózg - do tej pory naukowcy przypuszczali, że uzyskanie tak dużych zmian jest możliwe tylko u bardzo młodych zwierząt. Testy wskazują jednak bardzo wyraźnie, że dorosłe małpy, które od urodzenia nie rozróżniały koloru czerwonego i zielonego, nagle zaczęły widzieć te barwy.

Na zaprezentowanym przez naukowców filmie widać, jak cierpiące wcześniej na ślepotę barw małpy dotykają nosami tych miejsc na monitorze komputera, w których pojawiają się kolorowe plamy. Umożliwiły to odpowiednie fragmenty DNA wszczepione do wrażliwych na światło komórek na dnie oka.

Zdaniem niezależnych ekspertów, podobne terapie genowe mogą w przyszłości pomóc milionom ludzi cierpiącym na różnego rodzaju wady wzroku. Autorami badań są naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego. Szczegółowy opis publikuje najnowszy tygodnik „Nature”.

R. Motriuk /iar

Zobacz więcej na temat: DNA komputery zdrowie

Z przezroczystymi włosami

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2008 07:02
Pojawianie się siwych włosów uznawane jest zwykle za pierwsze objawy procesu starzenia.

Odtworzymy mamuta?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2008 12:54
Badaczom udało się zsekwencjonować genom wymarłego gatunku.

Neandertalczyk zsekwencjonowany

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2008 06:11
Udało się zsekwencjonować mitochondrialne DNA neandertalczyka.

Kod raka złamany

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2009 06:03
Międzynarodowi naukowcy złamali kod genetyczny dwóch najczęściej występujących postaci raka.

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.