X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Ziemniaki uratowane

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2009 09:20
Zsekwencjonowano DNA grzyba atakującego ziemniaki i pomidory.

Naukowcy są coraz bliżej pokonania groźnej zarazy atakującej ziemniaki. W tygodniku „Nature” opublikowano zsekwencjonowany kod genetyczny niebezpiecznego grzyba, co może pomóc w skuteczniejszej walce z przynoszącą ogromne straty chorobą roślin.

Chodzi o grzyby z gatunku Phytophthora infestans, które zagrażają uprawom ziemniaków i pomidorów. W ciągu kilku dni potrafią one doszczętnie zniszczyć całe pola. W XIX wieku właśnie te organizmy wywołały głód w Irlandii, w wyniku którego zmarło milion ludzi; tyle samo musiało emigrować. W 2003 roku grzyby zniszczyły całe zbiory w Papui Nowej Gwinei. Do dziś roczne straty w skali globu szacuje się na sześć miliardów dolarów.

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że groźny grzyb ma dwa razy dłuższe DNA niż jego bliscy krewni. Prawdopodobnie dzięki temu szybko mutuje, z łatwością atakując rośliny, a jednocześnie uodparnia się na działanie środków chemicznych. Naukowcy mają nadzieję, że znajomość genomu grzyba pomoże w opracowaniu nowych metod ochrony ziemniaków.

R. Motriuk /iar

Zobacz więcej na temat: DNA Gwinea Irlandia

Odtworzymy mamuta?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2008 12:54
Badaczom udało się zsekwencjonować genom wymarłego gatunku.

Znamy genom myszy

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2009 12:07
DNA zwierząt jest dla nas coraz mniej tajemnicze.

Genom dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2009 10:46
Już wkrótce będziemy mogli otrzymać sekwencję swojego genomu na płycie DVD.

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.

Zabójczy grzyb rozprzestrzenia się w USA i Kanadzie

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2010 13:57
Tropikalny grzyb Cryptococcus gattii rozprzestrzeniający się drogą powietrzną zabił już 5 osób.