X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Gołębie naprawdę mają kompas w mózgu

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2012 21:06
Odkryta w mózgu gołębi grupa 53 komórek reaguje na kierunek i natężenie pola magnetycznego Ziemi - informuje "Science".
Zlokalizowano kompas w mózgu gołębi

Wybitne zdolności nawigacyjne ptaków związane z ich poczuciem pola magnetycznego są przedmiotem licznych naukowych doniesień i dyskusji - mówi się na przykład o drobinkach metalu w ich nosach, dziobach lub uchu wewnętrznym albo receptorach w oczach. Odkrycie neuronów nazwanych żartobliwie "komórkami GPS" (od skrótu oznaczającego nawigację satelitarną) może być sporym postępem - jednak nadal nie wiadomo, w jaki sposób odbierana przez te komórki informacja reprezentowana jest w mózgu - w jaki sposób gołębie odczuwają zmiany pola magnetycznego.
David Dickman oraz Le-Quing Wu z Baylor College of Medicine przeprowadzili eksperyment, podczas którego gołębie były nieruchome, natomiast pole magnetyczne wokół nich zmieniało kierunek i natężenie. Naukowcy mierzyli elektryczne sygnały z neuronów podczas zmian pola magnetycznego.
Każdy neuron dawał charakterystyczną odpowiedź na pole magnetyczne, będąc rodzajem trójwymiarowego kompasu, który daje odczyt zarówno północ-południe, jak i góra-dół. Dzięki temu można nie tylko ustalić kierunek, ale i przybliżoną pozycję.
Każda z wyspecjalizowanych komórek była także czuła na natężenie pola magnetycznego, przy czym maksymalna czułość odpowiadała sile ziemskiego pola magnetycznego.

Zobacz więcej na temat: gps

ORNITOLOGIA: Jak gołębie trafiają do domu

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2007 11:28
Gołębie słyną z tego, że wypuszczone setki kilometrów od domu bezbłędnie wracają do swojego gołębnika. Czemu zawdzięczają niezwykły zmysł nawigacji?

Duże ptaki uciekają od ludzkiego hałasu

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2011 12:00
Z głośnych okolic wynoszą się zwłaszcza ptaki większe, które wydają odgłosy o stosunkowo niskich częstotliwościach. Najtrudniej jest ptakom większym, które wydają z siebie odgłosy o niższych częstotliwościach.

Coraz mniej morskich ptaków

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2012 12:48
Prawie połowa gatunków ptaków morskich na świecie traci na liczebności – wynika z badania, które opisano w magazynie "Bird Conservation International”.

Życie intymne ptaków

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2012 15:11
Masowo bociany przylecą w pierwszych dniach kwietnia. Ale pierwsze bociany już są, choć to prawdopodobnie stare samce, które wiedzą po co się spieszą.