Kolejna gwiezdna sąsiadka ma planety nadające się do życia

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2012 19:15
Jedna z najbliższych Słońcu gwiazd ma pokaźny układ planetarny, składający się z 5 globów. Niektóre z nich znajdują się w strefie nadającej się do zamieszkania, a zatem może na nich płynąć woda.
Kolejna gwiezdna sąsiadka ma planety nadające się do życia
Foto: NASA/wizja artysty.
Nasza gwiezdna sąsiadka ma planety nadające się do życia
Gwiazda nazywa się Tau Ceti. Jej „planetarny kwintet” został omówiony w artykule, który ukaże się na łamach Astronomy and Astrophysics. Tau Ceti dołącza do elitarnego klubu naszych gwiezdnych sąsiadów, którzy maja planety. Niedawno odkryto je również przy Alfa Centauri.
Planety zostały odkryte na podstawie zmiany jasności macierzystej gwiazdy: kiedy na jej tarczy przesuwa się planeta, gwiazda ciemnieje. I tak odkrywamy planety. Ich skład, wielkość i odległość od centrum poznaje się dzięki analizie spektrum światła gwiazdy.
Hugh Jones z University of Hertfordshire pracował ze swoim zespołem nad udoskonaleniem opisanej wyżej metody - tak, aby mogła dać nam możliwie najwięcej informacji na temat odległych planet. Prace polegały na „wsadzaniu” fałszywych planet do spektrum gwiazd i następnie takim kalibrowaniu filtrów, aby te planety stały się widoczne. Swoje innowacje wypróbowali następnie na Tau Ceti. I rzeczywiście: są efekty.
Planety tej gwiazdy mają wielkość od dwóch do sześciu razy większą od Ziemi. Obiegają swoje „słońce” w okresach od 14 do 640 dni. Jedna z planet, HD 10700e, okrąża swoja gwiazdę w połowie odległości Ziemi od Słońca. Ale Tau Ceti jest mniejsza i słabsza niż nasza gwiazda, więc odległość jest idealna, aby mogła tam płynąć woda.
Tau Ceti znajduje się w konstelacji Wieloryba Znajduje się w odległości niecałych 12 lat świetlnych od Ziemi, jest zatem jedną z najbliższych gwiazd.

Tau Ceti dołącza do elitarnego klubu naszych gwiezdnych sąsiadów, którzy mają planety. Niedawno odkryto je również przy Alfa Centauri.

Planety zostały odkryte na podstawie zmiany jasności macierzystej gwiazdy: kiedy na jej tarczy przesuwa się planeta, gwiazda ciemnieje. I tak odkrywamy te odległe ciała. Ich skład, wielkość i odległość od centrum poznaje się dzięki analizie spektrum światła gwiazdy.

Hugh Jones z University of Hertfordshire pracował ze swoim zespołem nad udoskonaleniem opisanej wyżej metody - tak, aby mogła dać nam możliwie najwięcej informacji na temat odległych globów. Prace polegały na „wsadzaniu” fałszywych planet do spektrum różnych gwiazd i następnie takim kalibrowaniu filtrów, aby owe ciała stały się widoczne. Swoje innowacje badacze wypróbowali następnie na Tau Ceti. I rzeczywiście: są efekty.

Planety tej gwiazdy mają wielkość od dwóch do sześciu razy większą od Ziemi. Obiegają swoje „słońce” w okresach od 14 do 640 dni. Jedna z planet, HD 10700e, okrąża swoja gwiazdę w połowie odległości Ziemi od Słońca. Ale Tau Ceti jest nieco mniejsza i słabsza niż nasza gwiazda, więc odległość HD 10700e jest idealna, aby mogła tam płynąć woda.

Tau Ceti znajduje się w konstelacji Wieloryba w odległości niecałych 12 lat świetlnych od Ziemi, jest zatem jedną z najbliższych gwiazd. Odkrycie jej planetarnej gromadki podnosi liczbę odkrytych egzoplanet do 854. Czasy, kiedy pojawienie się nowej planety pozasłonecznej było sensacją, można już włożyć między karty historii. Planet jest naprawdę wiele, są zjawiskiem powszechnym w kosmosie, nawet w naszym najbliższym sąsiedztwie.

(ew/BBC)

Sensacyjne ustalenia: miliardy planet w naszej galaktyce

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2012 18:13
Statystyka nie kłamie. Badacze twierdzą, że w naszej galaktyce wiele gwiazd ma co najmniej jedną planetę, i że tych planet są miliardy. Istnieją szanse, że na niektórych mogło się rozwinąć życie.

Ranking: najlepsza do zamieszkania jest planeta Gliese 581g

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2012 08:22
Mamy nowy cel ludzkiej kolonizacji. To nie Mars, ale Gliese 581g. Egzoplaneta została właśnie uznana za najbardziej nadającą się do zamieszkania spośród wszystkich, jakie znamy.

Gwiazda pożera planetę ku uciesze zespołu prof. Wolszczana

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2012 12:55
To pierwszy bezpośredni dowód na to, że gwiazdy czasami pochłaniają swoje planety. Ten los może czekać również wewnętrzne planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię.

Teleskop Keplera odnalazł rodzinną planetę Skywalkera!

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 00:01
Pamiętacię Tatooine z dwoma słońcami na niebie? Układ, w którym planety krążą wokół gwiazdy podwójnej, naprawdę istnieje.

Jeszcze jedna masywna Ziemia w rejonie do zamieszkania

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 13:20
Rodzina planet skalistych krążących blisko swojej gwiazdy ciągle się powiększa. Właśnie odkryto kolejną.