X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Co zabiło dinozaury? Oto nowe dowody

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2013 12:30
Kilka lat temu badacze postanowili raz na zawsze zbadać, czy to asteroida spowodowała wyginięcie wielkich gadów. I wreszcie podali odpowiedź.
Co zabiło dinozaury? Oto nowe dowody
Foto: K.Neenan Photography/Wikimedia Commons/CC
Co zabiło dinozaury? Nowe dowody
Chcieli sprawdzić, czy krater z Zatoki Meksykańskiej, datowany na 66 milionów lat, rzeczywiście został utworzony przez asteroidę i czy uderzenie tego typu mogło doprowadzić do wyginięcia 75 proc. życia na Ziemi.
Przez kilka lat analizowali wszystkie dostępne argumenty za i przeciw. Wątpliwości jest sporo: uderzenie asteroidy mogło mieć miejsce ok. 180 tys. lat przed końcem świata dinozaurów. Dlatego część badaczy uważa, że za ich wyginięcie odpowiadają wulkanizm lub zmiana klimatu.
W zeszłym roku geolog Paul Renne z Berkeley Geochronology Center (BGC), postanowił jeszcze raz wyznaczyć datę uderzenia. Poprzednie dane miały już 20 lat.Renne i jego współpracownicy udali się zatem w rejon Zatoki Meksykańskiej, aby ponownie wydatować odłamki skał, powstałe na skutek słynnego uderzenia asteroidy.
Nowe badania zawęziły czas uderzenie do przestrzeni 11 tys. lat, które miały miejsce ok. 66,03 i 66,04 mln lat temu. A to dokładnie wtedy, kiedy wyginęły wielkie gady.
A zatem odpowiedź naukowców brzmi: tak. To była asteroida i naprawdę doprowadziła do wyginięcia dinozaurów.

Chcieli sprawdzić, czy krater z Zatoki Meksykańskiej, którego wiek szacowany jest na 66 milionów lat, rzeczywiście został utworzony przez asteroidę i czy uderzenie tego typu mogło doprowadzić do wyginięcia 75 proc. życia na Ziemi.

Przez kilka lat analizowali wszystkie dostępne argumenty za i przeciw. Okazało się, że wątpliwości jest sporo: uderzenie asteroidy mogło mieć miejsce ok. 180 tys. lat przed końcem świata dinozaurów. Dlatego część badaczy uważa, że za ich wyginięcie odpowiadają wulkany lub zmiana klimatu.

W zeszłym roku geolog Paul Renne z Berkeley Geochronology Center (BGC), postanowił jeszcze raz wyznaczyć datę uderzenia. Poprzednie dane miały już 20 lat. Renne i jego współpracownicy udali się zatem w rejon Zatoki Meksykańskiej, aby ponownie wydatować odłamki skał, powstałe na skutek słynnego uderzenia asteroidy.

(ew/PopSci)

Zobacz więcej na temat: koniec świata paula

Dinozaury przeżywały kryzys jeszcze przed zagładą

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2012 15:45
Jeszcze zanim doszło do masowego wymierania 65 mln lat temu, niektóre dinozaury mogły doświadczać długotrwałego kryzysu, w wyniku którego ich liczba znacznie się zmniejszyła.

Zagłada zaczęła się na dnie mórz!

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2012 17:22
Zanim masowe wymieranie dotknęło dinozaurów jego ofiarą padły mięczaki.

Dinozaury miały pióra, bo... chciały się zalecać

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 12:40
Skamieniałości dinozaurów wskazują, że skomplikowane pióra tych gadów pojawiły się nie po to, by latały. Miały się przydać do zalotów. Było tak przynajmniej u jednego gatunku dinozaura.

Ale nochal! Naukowcy odkryli dinozaura z wiekim nosem

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2012 13:25
Dziwny dinozaur mieszkał na terytorium dzisiejszego północnego Meksyku. Nadano mu nazwę Latirhinus uitstlani (Latirhinus oznacza "szerokonosy").

Ten delfin pożerał dinozaury

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2013 01:00
Nie wszystkie delfiny są miłe i urocze. Ten prehistoryczny, odkryty właśnie przez paleontologów, miał szczęki jak T-Rex.