Nanokapsułka z enzymami przyszłością terapii

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2013 12:48
Nanokompleks enzymów potrafi zmniejszyć zawartość alkoholu we krwi i zredukować szkody, jakie czyni w wątrobie. Przynajmniej u myszy.
Komórki pod mikroskopem
Komórki pod mikroskopemFoto: sxc.hu/cc.
Enzymy pomogą chronić wątrobę pijących alkohol
O ustaleniach naukowców donosi najnowszy numer Nature Nanotechnology.
Mikroskopijna kapsułka może pomieścić w sobie specjalnie opracowaną miksturę enzymów, a zatem technika ta może znaleźć zastosowanie w bardzo wielu sytuacjach. Trafia do komórki, dokładnie tam, gdzie jest potrzebna, minimalizując ryzyko przypadkowych reakcji chemicznych.
Zespół Yunfenga Lu z University of California w Los Angeles wykazał, że to naprawdę możliwe. Połączyli trzy różne enzymy za pomocą pojedynczej nici DNA. Jak dotąd nikomu nie udało się zrobic tego tak skutecznie - aby nanokapsułka zadziałała, trzeba uzyskać poziom kontroli biochemicznej na poziomie molekularnym. Żadna cząsteczka nie może być przypadkowa czy znajdować się w przypadkowym miejscu.
Lu i jego koledzy stworzyli środek, który miał pobudzić komórki myszy do reakcji z sacharozą i glukozą. Potem, kiedy próba się udała, tą samą metodę wykorzystali do stworzenia nanokompleksu oksydazy alkoholowej (AOx) i katalazy (Cat), aby sprawdzić, czy pomogą myszy poradzić sobie z intoksykacja alkoholową i zmniejszyć uszkodzenia wątroby. Tak się stało. Poziom alkoholu we krwi zmalał o 10 proc. w ciągu 45 minut, a 32 proc. po 3 godzinach.
- To bardzo eleganckie rozwiązanie - komentuje Jan van Herst, biochemik z Radboud University w Nijmegen. - Wygląda bardzo obiecująco i daje perspektywy innych zastosowań.

O ustaleniach naukowców donosi najnowszy numer Nature Nanotechnology.

Zespół Yunfenga Lu z University of California w Los Angeles wykazał, że to naprawdę możliwe. Połączyli trzy różne enzymy za pomocą pojedynczej nici DNA. Jak dotąd nikomu nie udało się zrobić tego tak skutecznie - aby nanokapsułka zadziałała, trzeba uzyskać poziom kontroli biochemicznej na poziomie molekularnym. Żadna cząsteczka nie może być przypadkowa czy znajdować się w przypadkowym miejscu.

(ew/Nature)

Zobacz więcej na temat: medycyna nanotechnologia

Naprawić nerwy

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2009 13:50
Naukowcy zmusili neurony do komunikacji ze sztucznymi synapsami.

Cudowny świat nano

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2010 17:48
Nanotechnologia jest coraz bardziej użyteczna dla człowieka. Goście Krzysztofa Michalskiego tłumaczą np. w jaki sposób nanomagnesy pomagają w walce z rakiem.

Magiczne pudełko zdradzi, na co chorujesz

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2012 19:45
Wystarczy dmuchnąć, a zasygnalizuje lekarzowi ewentualne zmiany chorobowe i stany zapalne. To projekt, nad którym pracują Polacy.

Pierworodny łatwiej zapada na cukrzycę

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2013 00:02
I nie tylko. Okazuje się, że kolejność narodzin może mieć wpływ na zdrowie dzieci.