X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Auto na baterię

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2010 14:54
Samochody się zmieniają z roku na rok, jednak „ idea” pojazdu napędzanego silnikiem z własnym źródłem energii nie zmieniła się od 250 lat.
Audio

Pojazd mechaniczny z własnym napędem, czyli silnikiem i źródłem energii, którym jest paliwo, a więc ropa, benzyna, gaz lub wodór to według wikipedii samochód. Internetowa encyklopedia jako źródło energii wymienia także baterię, ale dodaje słowo „również”, co sugeruje, że jednak elektryczne samochody, to takie prawie samochody. A „prawie”, jak wiadomo czyni wielką różnicę.

 

 

Pojazdów na prąd większość prawdziwych facetów nie uważa za samochody, choć ich historia nie jest wiele krótsza, niż pojazdów spalinowych. W XIX wieku to właśnie pojazdy elektryczne rozwijały się lepiej niż spalinowe. To one pierwsze pobiły magiczną granicę 100 km/h, którą niedawne  cuda motoryzacji socjalistycznej, jak Maluch, czy Syrena osiągały wyłącznie z góry, z wiatrem i jak je pies gonił.

Wyścig o serca kierowców wygrały jednak samochody z silnikami spalinowymi, które, można chyba tak powiedzieć, w znacznym stopniu przyczyniły się do gwałtownego rozwoju cywilizacji w XX wieku.

Dziś spalinowe samochody są oskarżane o całe ekologiczne zło, od zatruwania organizmu człowieka, po efekt cieplarniany. Dlatego wiele laboratoriów koncernów samochodowych intensywnie pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które przywrócą świetność elektrycznym pojazdom. Niestety z dość mizernym, jak na razie skutkiem. Samochody elektryczne kojarzą nam się raczej z Melexami i wózkami akumulatorowymi z fabryk niż z pojazdami, którymi moglibyśmy poruszać się po drogach.

Prezes firmy Think produkującej seryjne samochody elektryczne  Think City Richard Canny stworzył listę 9 mitów narosłych wokół elektrycznych pojazdów. Zanim skreślimy na dobre elektryczne auta warto zastanowić się, czy przypadkiem elektryczne pojazdy nie są jednak warte większej uwagi.

Oto lista mitów Richarda Canny:

Mit 1: Samochody elektryczne tak naprawdę przenoszą zanieczyszczenie powietrza z miast na wieś, gdzie najczęściej stoją elektrownie.

Nie prawda. Silniki samochodów elektrycznych są 3 do 5 razy bardziej efektywne niż spalinowe. Ponadto, energię potrzebną do ładowania baterii można produkować z odnawialnych źródeł energii. Wysoka sprawność silników elektrycznych powoduje, że nawet zasilając je ze zwykłych elektrowni węglowych w sumie produkujemy mniej ditlenku węgla i innych zanieczyszczeń.

Mit 2: Kierowcy nie kupią samochodu, który ma zasięg mniejszy niż 300 kilometrów.

Nieprawda. Kwestia zasięgu elektrycznych samochodów zniknie, kiedy ludzie zaczną z tych samochodów nich korzystać na co dzień. Samochód na prąd działa jak telefon komórkowy, który ładuje się w nocy i cały dzień używa. Wieczorem podłączasz auto do gniazdka i rano masz gotowy pojazd do jazdy. Ponadto, jeśli wybierasz się w drogę dłuższą niż owe 200 kilometrów możesz skorzystać z opcji szybkiego ładowania. Większość samochodów elektrycznych można w ciągu 15 minut naładować od 0 do 80 procent. To tyle samo, ile tankowanie auta na stacji benzynowej. Budowa stacji ładowania akumulatorów jest znacznie tańsza i prostsza niż stacji benzynowych. Im więcej takich samochodów będzie na drogach, tym więcej gniazdek będzie przy autostradach.

Mit 3: Baterie szybko się zużywają.

Nieprawda. Baterie wystarczają na 10 lat i ponad 150 tysięcy kilometrów. Po europejskich drogach jeżdżą samochody, których baterie właśnie dobiegają 10 lat. Nowoczesne baterie litowo-jonowe swoją żywotnością znacznie przekraczają 10 lat.

Mit 4: Trzeba będzie budować więcej elektrowni.

Nieprawda. W Stanach Zjednoczonych  produkuje się wystarczającą ilość energii „pozaszczytowej” do zaspokojenia blisko 80 procent zapotrzebowania ewentualnych samochodów elektrycznych. W nocy, kiedy mogą być ładowane miliony elektrycznych pojazdów nadmiar mocy może być lepiej wykorzystany, pozwalając na racjonalniejsze zarządzanie produkcją energii.

 

Mit 5: Zabraknie litu, a ponadto lit jest trujący.

Nieprawda. Węglan litu wydobywa się z wyschniętych słonych jezior w Południowej Ameryce, głównie w Chile, Argentynie i Boliwii, oraz w Chinach. Są także inne zasoby litu, choć droższe w eksploatacji. Lit można wydobywać także z morskiej wody i nad tym procesem trwają prace badawcze. Według obliczeń nie zabraknie litu co najmniej na najbliższe 10 lat. A ponadto konstrukcja nowoczesnych baterii będzie się szybko rozwijać. Do ich budowy można wykorzystywać inne lekkie metale, takie jak cynk czy nikiel. Lit można odzyskiwać ze starych baterii. Litowe baterie nie zawierają żadnych trujących ciężkich metali, jak zwykłe ołowiane, czy niklowo-kadmowe. Nie ma więc żadnego zagrożenia.

Mit 6: Najpierw musi być infrastruktura, potem samochody na drogach.

Nieprawda. Infrastruktura się rozwinie, kiedy pojawią się samochody na drogach. Jeśli będzie ich dużo, zgodnie z rynkowymi zasadami pojawią się parkingi z gniazdkami . Ponadto wiele państw i miast już teraz wprowadza daleko idące ułatwienia dla pojazdów elektrycznych, jak choć możliwość bezpłatnego parkowania w centrach miast, jazdy po wydzielonych pasach, czy możliwość wjazdu do zamkniętych regionów, gdzie nie mogą poruszać się spalinowe auta.

Mit 7: Samochody elektryczne nie są bezpieczne.

Nieprawda. Samochody elektryczne dopuszczone do ruchu spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa i przechodzą takie same testy zderzeniowe, jak zwykłe pojazdy. A ponadto nie mają zbiorników z paliwem, które w razie wypadku często wybuchają.

Mit 8: Technologia jest zbyt skomplikowana i zawodna.

 

Nieprawda. Współczesne elektryczne samochody mają tylko 5 głównych części ruchomych. Normalne samochody mają tysiące takich części. Są zatem bardziej narażone na zużycie się. W autach na baterie w zasadzie nie trzeba nic wymieniać, ani oleju, ani filtrów, ani nawet klocków hamulcowych. Pierwsza wizyta w serwisie jest po 40 tysiącach kilometrów właśnie na wymianę klocków. Zużywają się ona znacznie wolniej, ponieważ energia podczas hamowania jest odzyskiwana do ładowania baterii, więc klocki nie muszą tak „ciężko” pracować, jak w zwykłych samochodach. Jedyne, co trzeba wymieniać to wycieraczki i opony. No i warto dolewać płyn do spryskiwacza.

Mit 9: Szybkie ładowanie baterii i ich doładowywanie spowoduje, że szybko się zużyją.

Nieprawda. Współczesne pryzmatyczne baterie litowe są projektowane tak, by szybkie ładowanie ich nie niszczyło. Głównym problemem jest utrzymanie niskiej temperatury podczas szybkiego ładowania. Ograniczenie szybkiego ładowania do 80% pojemności także chroni akumulator. Ponadto 95 procent użytkowników będzie ładowała swoje pojazdy w ciągu nocy. Opcja szybkiego ładowania jest swoistym bezpiecznikiem na wypadek, gdyby była konieczność zwiększenia zasięgu auta.

Jest jeszcze jedna zaleta samochodów elektrycznych. One poruszają się praktycznie bezszelestnie. W niektórych samochodach zainstalowano nawet specjalne systemy, które imitują ryk silnika, bo klienci skarżyli się, że nie mogą się przyzwyczaić do braku odgłosu silnika spalinowego. Technologie samochód elektrycznych rozwijają się bardzo szybko, powstają nowe rodzaje baterii, ogniwa paliwowe i coraz sprawniejsze silniki. Wszystko wskazuje na to, że prędzej czy później przesiądziemy w auta na baterię.

Andrzej Szozda
Żr. Physorg.com, think.com

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Open-source przyszłością motoryzacji?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2007 10:03
Przyszłość kinematografii i motoryzacji należy do hobbystów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Izrael stawia na samochody elektryczne

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2010 17:54
Na izraelskich drogach od przyszłego roku będzie jeździć więcej aut napędzanych prądem. Na tamtejszy rynek weszła firma budująca infrastrukturę potrzebną do ładowania takich aut.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lider Polskiej Ekologii

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2009 16:50
Inwestują w ekologiczne technologie, są twórcami rozwiązań przyjaznych środowisku albo angażują się w ochronę przyrody...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Australia - wyścig solarnych aut

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2009 14:06
Rajd samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym
rozwiń zwiń