Somosierra - autorskie słuchowisko Pawła Sztarbowskiego to próba rozprawienia się z romantycznym paradygmatem Polaka gotowego do walki "za wolność naszą i waszą". Autor odwołuje się do historycznej szarży polskich szwoleżerów, którzy zdobyli przełęcz Somosierra, otwierając Napoleonowi drogę do Madrytu. Ta krwawa batalia skonfrontowana jest z głosami kobiet – "matek i żon bohaterów z Somosierry", które jako jedyne podają w wątpliwość sens tej walki. Słuchowisko w ironiczny sposób krytykuje egzaltowane bohaterstwo Polaków, wszystkich "męczenników sprawy polskiej". Jest o tym w Polsce i dziś do myślenia.
Autor: 
 Paweł Sztarbowski
Reżyseria: 
 Paweł Łysak
Realizacja: 
 Tomasz Perkowski
Opracowanie muzyczne: 
 Tomasz Obertyn
Obsada: 
 Arkadiusz Jakubik (Napoleon)
 Marian Jaskulski (Generał Montbrun)
 Małgorzata Witkowska (Matka I)
 Marta Nieradkiewicz (Matka II)
 Roland Nowak (Szpotański)
 Michał Czachor (Krzyżanowski)
 Piotr Żurawski (Kozietulski)
 Jakub Ulewicz (Sokołowski)
 Karolina Adamczyk (Matka III)
 Artur Krajewski (Dziewanowski)
 Magdalena Łaska (Żona)
1 czerwca (sobota), godz. 22.25
 
Laureaci Grand Prix festiwalu "Dwa Teatry - Sopot 2011" dla najlepszego słuchowiska "Somosierra", reżyser Paweł Łysak i autor opracowania muzycznego Tomasz Obertyn.
 
 
 
PAWEŁ SZTARBOWSKI -  absolwent Wydziału Filozofii i Socjologii UW, studiował Wiedzę o Teatrze  w Akademii Teatralnej w Warszawie, w Instytucie Sztuki PAN pisze  doktorat o najnowszym polskim teatrze, autor kilkuset tekstów o teatrze  publikowanych m.in. w „Notatniku Teatralnym”, „Dialogu”, „Didaskaliach”,  „Opcjach”, „Newsweek Polska”, „Wprost”. Pracuje w Instytucie Teatralnym  im. Zbigniewa Raszewskiego. Współpracownik Teatru Polskiego Radia i  Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie  prezentowane były słuchowiska w jego adaptacji: w 2009 roku Dziady  według Adama Mickiewicza (prod. Polskie Radio S.A.), a w 2010 roku  Mimesis według opowiadań Pawła Huellego (prod. Polskie Radio Pomorza i  Kujaw). 
PAWEŁ ŁYSAK – absolwent Wydziału  Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, University of Toronto  oraz Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej PWST. W 1998 r. wraz z  Pawłem Wodzińskim założył „towarzystwo teatralne”. Jako reżyser  debiutował spektaklem Roberto Zucco Bernarda M. Koltesa (1992).  Zrealizował m.in. Antygonę w Nowym Jorku J. Głowackiego (Teatr im.  Osterwy w Lublinie 1993), Bachantki Eurypidesa (Teatr im. A.  Mickiewicza, Częstochowa, 1995), Sędziowie S. Wyspiańskiego (Teatr  Polski, Warszawa, 1998). W ramach „towarzystwa teatralnego” zrealizował  Shopping and Fucking M. Ravenhilla (Teatr Rozmaitości, Warszawa, 1998),  Ogień w głowie M. von Mayenburga (1999). W 2005 r. zrealizował Iwanowa  Antoniego Czechowa w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, a trzy lata później  Sen Nocy Letniej W. Szekspira. W 2008 r. wyreżyserował nagradzaną  Sprawę Dantona S. Przybyszewskiej. Często pracuje w Teatrze Polskiego  Radia, na VII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2007” został nagrodzony za  reżyserię słuchowiska Witaj w tej krainie wg prozy M. Nowakowskiego.  Obecnie dyrektor Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy. W 2009  roku został laureatem nagrody Paszport Polityki 2008 „za konsekwentne  budowanie ambitnego repertuaru, za łączenie kolejnych premier z  dyskusjami i akcjami aktywizującymi widzów, teatr i miasto” oraz Lauru  im. Andrzeja Szwalbego. 
 TOMASZ PERKOWSKI – reżyser  dźwięku, z Polskim Radiem związany od 1992 r. Od 2005 r. pracownik  Teatru Polskiego Radia. Realizator audycji muzycznych, magazynów,  audycji dokumentalnych, reportaży, słuchowisk i innych form radiowych.  Na Ogólnopolskim Konkursie Reportażu Radiowego „Polska i Świat” w 1997  r. otrzymał nagrodę za realizację To nie jest zawód dla Starszych  Państwa, natomiast realizowane przez niego reportaże Powódź wszystkich  Polaków (1998) i Kosowo z daleka (1997) otrzymały Grand Prix na  Festiwalu Premios Ondas, a w 2002 i 2005 r. Grand Press. Wielokrotny  laureat Festiwalu „Dwa Teatry” za realizację akustyczną słuchowisk  Szalona lokomotywa i Układanka (2006), Recycling (Grand Prix 2007),  Osiedle oraz Nie używaj tego ognia (2009). Reportaże i słuchowiska w  jego realizacji reprezentowały Polskie Radio również na festiwalach Prix  Europa oraz Prix Italia. 
 TOMASZ OBERTYN –  dziennikarz i ilustrator muzyczny. Absolwent Muzykologii Uniwersytetu  Warszawskiego. W latach 2000-2006 był uczniem Państwowej Szkoły  Muzycznej w Warszawie, gdzie ukończył klasę kontrabasu. Uczył się także  kompozycji i dyrygentury. Był jednym z organizatorów Uczniowskiego Forum  Muzycznego, prezentującego uczniowską twórczość kompozytorską. Przez  kilka lat członek zarządu Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej  Jeunesses Musicales. Od 2007 r. jest stałym współpracownikiem Teatru  Polskiego Radia, a od 2008 r. także radiowej Dwójki, gdzie m.in.  współprowadzi audycję Słuchaj świata. W 2009 roku przygotował w Teatrze  Zagłębia w Sosnowcu opracowanie muzyczne spektaklu "Czyż nie dobija się  koni" w adaptacji i reżyserii Julii Wernio.