Kultura

Kozacy zaporoscy piszą list do sułtana tureckiego

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2007 13:57
Nie wydarzenie, utrwalone na płótnie jest faktem historycznym. Istotne są przede wszytkim styl i detale, za pomocą których artysta przedstawił Kozaków

Ilia Riepin definiowany  przez historyków sztuki jako wybitny malarz realizmu rosyjskiego, najgłośniejszy malarz historyczny, urodził się na Ukrainie jako potomek Kozaków dońskich. Nigdy, mimo studiów w Petersburgu, Francji i we Włoszech, pobycie w Moskwie, Petersburgu i Finlandii nie porzucił rodzimych tradycji, przekazywał je swoim dzieciom. Riepin przede wszystkim był malarzem, związanym z rosyjską grupą "pieriedwiżników" i Akademią Sztuk Pięknych w Petersburgu. Wydaje się, że żaden typ malarstwa nie był mu obcy, malował portrety, sceny rodzajowe z życia współczesnej mu Rosji. Był malarzem swojej epoki, nie stronił od komentowania rzeczywistości, choć nie obce mu było również malarstwo historyczne.

Takim właśnie obrazem jest płótno Kozacy zaporoscy piszą list do sułtana tureckiego – obraz namalowany w latach 1880 – 1891. Tematyka przedstawienia odnosi się do wydarzeń wojny rosyjsko – tureckiej. Natchnieniem dla Repina był list wysłany przez Kozaków do sułtana tureckiego. Kozaccy wojskowi pragnęli, aby turecki sułtan zrozumiał, że będą bronić swej wolności aż do ostatniej kropli krwi. Jak piszę V. Fiala obraz Riepina Kozacy zaporoscy piszą list do sułtana tureckiego zajął zaszczytne miejsce obok powieści  Mikołaja Gogola Taras Bulba , tym samym Riepin postawił wielki pomnik ukraińskiej przeszłości. Malarz zilustrował to, co tak zręcznie opisał  Gogol.

Nie wydarzenie, utrwalone na płótnie jest faktem historycznym. Istotne są przede wszytkim styl i detale, za pomocą których artysta przedstawił Kozaków, a także kontekst historyczny. I. Riepin doskonale oddał charakter Kozaczyzny – ludzi kochających wolność i swoje obyczaje, zahartowanych ciągłą walką i życiem w niebezpieczeństwie.

Obraz zamknięty jest w ramie kompozycji klasycznej. Środkowa scena przedstawia pisarza, wokół którego gromadzą się Kozacy, każdy inny, indywidualny. Z każdej twarzy można odczytać temperament, charakter. Zawadiackie uśmiechy i silna ekspresja gestów wprowadzają dynamikę w centralnej scenie płótna. Swoboda ruchu i wydobywający się z przedstawienia swoisty gwar kozackiego spotkania, zrównoważone są postaciami, odwróconymi plecami do widza, po prawej i lewej stronie obrazu.  Dodatkowo biały strój Kozaka, przedstawionego po prawej stronie, jest silnie skontrastowany z żółciami i czerwieniami dominującymi w głównej scenie płótna. Czerwienie i żółcienie to charakterystyczne dla Kozaków kolory. Ich kontusze, specyficznie golone głowy, broń przypięta do pasa, długie wąsy bohaterów przedstawienia doskonale dopełniają kompozycję. 

Śmiech, radość, buta i duma biją od riepinowych zaporożców, co ważne wyobrażenie to ma swe odzwierciedlenie w źródłach historycznych. Ilia Riepin obrazem Kozacy zaporoscy piszą list do sułtana tureckiego udowodnił, nie pierwszy raz, swój kunszt malarski i dał widzowi kolejne, bogate źródło do odkrywania tajemnicy Kozaków zaporoskich i ich historii.

Paulina Miernik

Z filozofem prof. Zbigniewem Mikołejko oraz historykiem sztuki Iwoną Danielewicz z Muzeum Narodowego rozmawiał Michał Montowski, Wieczór z Jedynką, Program I Polskiego Radia 15.05.2007. Część pierwsza. (16,27 MB)

Z filozofem prof. Zbigniewem Mikołejko oraz historykiem sztuki Iwoną Danielewicz z Muzeum Narodowego rozmawiał Michał Montowski, Wieczór z Jedynką, Program I Polskiego Radia 15.05.2007. Część druga. (11,4 MB)

  

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Telenowela z ambicjami

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2008 10:32
Grzegorz Wysocki i Mikołaj Golubiewski starają się nie zapaść w senność rozmawiając o nowej powieści Wojciecha Kuczoka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najlepsze wydawnictwa ubiegłego roku

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2010 10:59
Wręczono nagrody "Magazynu Literackiego Książki". Wśród nagrodzonych znalazły się dwie biografie, album fotograficzny, tłumaczenie obcojęzycznej prozy i podręcznik prawniczy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wszystkie kolory filmu

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2010 09:42
„Jeśli to fiolet, ktoś umrze…” taką tezę stawia w swojej najnowszej książce Patti Bellantoni, autorka dość nietypowej publikacji o kolorze w filmie.
rozwiń zwiń