X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Rozliczenie z przeszłością

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2009 12:48
W warszawskim Teatrze Studio Anna Smolar przygotowała prapremierę sztuki Pommerata „Jedną ręką”. Po raz pierwszy tekst francuskiego pisarza, reżysera i aktora zagości na polskiej scenie teatralnej.
Audio

 

Młoda reżyserka, która przez wiele lat mieszkała we Francji, paradoksalnie, do tekstów Pommerata dotarła w Polsce. Najpierw przeczytała tekst w tłumaczeniu polskim, kolejne w oryginale. Jak powiedziała w rozmowie z Polskim Radiem najbardziej pociągający w kontekście polskim wydał jej się dramat „Jedną ręką”. O jego przetłumaczenie poprosiła Marynę Ochab i Bogusławę Schubert. Następnie sama zaproponowała dyrektorowi Teatru Studio Bartoszowi Zaczykiewiczowi, przygotowanie polskiej prapremiery tekstu Pommerata.

Anna Smolar zaczyna spektakl dość drastyczną sceną. Syn (Krzysztof Skonieczny) na znak buntu przeciw ojcu (Stanisław Brudny) obcina sobie rękę. Wiemy, że dopuścił się strasznej zbrodni, jednak ta nie zostaje nazwana. Skandal związany z procesem powoduje poważny kryzys w rodzinie. Tworzą się dwa obozy. Córka (Izabela Szela) za wszelką cenę broni niewinności ojca. Syn robi wszystko, żeby ojca a także siostrę skonfrontować z winą, której piętno odcisnęło się na wszystkich. Pommerat opowiada historię zwodząc nieco odbiorcę. Nie udziela konkretnych odpowiedzi, lecz stawia pytania takie jak np.: Gdzie leży prawda? Czy jesteśmy bezradni wobec przeszłości? Czy oczywiście w ogóle jest to możliwe? Czy jest miejsce na sprawiedliwość? i prowokuje odbiorcę, by sam znalazł odpowiedź na te i inne pytania.
„To jest opowieść o rozrachunku rodziny. Ale ta komórka funkcjonuje jako  metafora społeczeństwa i świata, który zbudowany jest na fundamentach kłamstwa i zbrodni  -powiedziała w rozmowie z Polskim Radiem Anna Smolar. 


Stanisław Brudny, który wciela się w postać ojca powiedział w rozmowie z Polskim Radiem, że ojciec jest przeświadczony o swojej niewinności. Jest wierny temu wszystkiemu, co robił. Uważa, ze jest niewinny, bo jest wierny sobie. Tę sztukę można przenieść na wiele innych płaszczyzn. Dotyka ona polityki, rodziny, ambicji, konfliktu pomiędzy synem a ojcem. Człowiek jakby jeszcze bardziej się zasklepia w sobie. Jedyną postacią, która go rozumie jest gospodyni"- dodał Stanisław Brudny.

Polska prapremiera  spektaklu miła miejsce 3 kwietnia na Małej Scenie Teatru Studio.Na scenie pojawią się: Paulina Kinaszewska, Monika Obara, Elżbieta Piwek, Grażyna Rogowska (gościnnie), Anna Sroka, Izabela Szela, Stanisław Brudny, Krzysztof Skonieczny, Michał Żurawski. Autorką scenografii jest Magdalena Maciejewska, a kostiumów Anna Nykowska. Muzykę skomponował Jan Duszyński. Polska prapremiera spektaklu miła miejsce 3 kwietnia na Małej Scenie Teatru Studio.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Maszyna inwigilacji- WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2009 13:37
Dziś w warszawskim Teatrze Studio wystąpi Śląski Teatr Tańca z głośnym spektaklem „Panopticon albo/i Przypowieść o maku”. Na naszych czytelników czekają podwójne zaproszenia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Nienasycenie" w Studio

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2009 12:27
W warszawskim Teatrze Studio trwają ostatnie próby przed polską prapremierą „Ninasycenia” Stanisława Ignacego Witkiewicza. Spektakl reżyseruje Tomasz Hynek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tischner schodzi z wyżyn - WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2009 10:09
"Filozofia po góralsku" to książka niemal legendarna. W pełnych humoru filozoficznych felietonach, będących równocześnie arcydziełem stylu i myślowej precyzji, ks. Tischner nadzwyczaj trafnie przełożył systemy pierwszych filozofów na język i odczuwanie podhalańskich górali. Za równie udane można uznać przełożenie tekstu na język teatru przez Irenę Jun i Wiesława Komasę. Spektakl „Filozofia po góralsku” ponownie wraca do repertuaru Teatru Studio. Na naszych czytelników czekają podwójne zaproszen
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Oczarowanie" wg Brocha

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2010 07:35
Niemal rok temu, na kilka dni przed premierą, Teatr Studio wysłał do mediów komunikat, w którym poinformował, że zaplanowana (na 10 stycznia 2009 roku) premiera „Kusiciela” wg powieści Hermanna Brocha zostaje odwołana. Okazało się, że agencja posiadająca prawa do adaptacji powieści austriackiego dramaturga nie wyraża zgody na wystawienie spektaklu w wersji przygotowanej przez Marka Fiedora. Teraz spektakl znowu powraca na afisz, tylko... z nieco inną obsadą, zmienionym scenariuszem i pod nowym t
rozwiń zwiń