Przed premierą: "Tristan i Izolda" w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2016 15:00
Zapraszamy do wysłuchania reportażu Barbary Schabowskiej z prób do zbliżającej się wagnerowskiej premiery Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Audio
  • Przed premierą: "Tristan i Izolda" w Operze Narodowej (Notatnik Dwójki)
Tristan i Izolda według Herberta Drapera
"Tristan i Izolda" według Herberta Drapera Foto: wikipedia, domena publiczna

"Tristan i Izolda" to jedna z nielicznych oper, których historyczne znaczenie daleko wykracza poza dzieje śpiewanego gatunku. Arcydzieło podsumowujące półtorawiekowe perypetie harmonii tonalnej i po zęby uzbrojone w amunicję, której przejęcie na początku XX stulecia przez najambitniejszych wagnerowskich następców ośmieliło ich do proklamowania dźwiękowej anarchii.

Przede wszystkim jednak pozostaje "Tristan" najwspanialszą inkarnacją wypracowanego jeszcze przez niemieckich romantyków konceptu Liebestod. O ile to dość tajemnicze i w gruncie rzeczy trudne do przełożenia na język polski sformułowanie ("śmierć z miłości" zbyt wyraźnie potrąca pretensjonalne struny spod znaku harlequina) można już częściowo odnosić do "Latającego Holendra", o tyle w "Tristanie" Wagner proponuje nam prawdziwą medytację na temat tej idei...

***

Tytuł audycji: Notatnik Dwójki

Przygotowała: Barbara Schabowska

Data emisji: 9.06.2016

Godzina emisji: 13.00

mm/bch

Czytaj także

"Straszny dwór" i widmo roku 1939

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2015 13:00
- Zaprosiłem do współpracy Davida Pountneya, żeby odkryć w operze Moniuszki wartości uniwersalne - mówił o "Strasznym dworze" wybitnego brytyjskiego reżysera Waldemar Dąbrowski, dyrektor Opery Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera Mozarta idealna dla teatru dramatycznego

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2016 14:00
Tak "Łaskawość Tytusa" postrzega Iwo van Hove, autor nowej inscenizacji opery Mozarta przygotowanej dla Opery Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Salome" w Operze Narodowej. Saga rodu patologicznego

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2016 14:00
- Herod w tym spektaklu jest potencjalnym współczesnym magnatem, głową rodziny, w której panują niezdrowe relacje - mówił w Dwójce śpiewak Jacek Laszczkowski, odtwórca roli Heroda w spektaklu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ostatni telefon przez rozstaniem. "Głos ludzki" Poulenca

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2016 16:00
– Ta rozmowa jest urywana, dużo tam napięć, nerwowości, szantażu emocjonalnego – opowiadała Joanna Woś, którą usłyszymy w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w monodramie Francisa Poulenca.
rozwiń zwiń