Wizjoner i patriota. 150. rocznica urodzin Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2025 14:05
Uważany za najwybitniejszego litewskiego artystę przełomu XIX i XX wieku, łączył w swojej twórczości muzykę i malarstwo, a jego dorobek sytuowany jest dziś między symbolizmem a prekursorami surrealizmu i abstrakcjonizmu. W tym roku przypada 150. rocznica urodzin Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa.
Mikalojus Konstantinas iurlionis był najwybitniejszą postacią kultury litewskiej przełomu XIX i XX wieku
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis był najwybitniejszą postacią kultury litewskiej przełomu XIX i XX wiekuFoto: Mikalojus Kastantas Čiurlionis (1875–1911) przez Adomas Varnas - 2013 - M. K. Čiurlionis National Museum of Art, Lithuania - CC BY-NC.

Rocznica jest doskonałą okazją do przypomnienia muzyki tego twórcy. Rozbrzmiewa ona podczas tegorocznego festiwalu "Eufonie", przyciągając uwagę do twórczości jednego z najważniejszych artystów Europy Środkowo-Wschodniej.

Dzieciństwo między Oranami a Druskiennikami

Artysta przyszedł na świat 22 września 1875 roku w Oranach (obecnie Varėna) w rodzinie organisty. Niedługo później cała rodzina przeniosła się do Druskiennik, gdzie Čiurlionis spędził całe dzieciństwo i młodość. Bardzo szybko ujawnił muzyczny talent – śpiewał w chórze i grał na flecie w orkiestrze księcia Michała Ogińskiego w Płungianach. Relacja z arystokratą okazała się kluczowa, bo to dzięki jego finansowemu wsparciu młody twórca mógł rozpocząć edukację muzyczną w Warszawie.

Czytaj także:


Warszawskie studia i narodziny przyjaźni

Čiurlionis studiował w Instytucie Muzycznym w klasie fortepianu Antoniego Sygietyńskiego oraz w klasie kompozycji Zygmunta Noskowskiego. W tym czasie zaprzyjaźnił się z Eugeniuszem Morawskim, który stał się jego najbliższym towarzyszem. Relacje z profesorami nie układały się jednak najlepiej. W jednym z listów pisał do Morawskiego o Noskowskim: "Ja nie mówię, że on mało umie, przypuszczam nawet, że bardzo mocny jest w naszej wiedzy, ale człowiek zły. (…) nauczyciel kompozycji koniecznie musi być bardzo zacnym człowiekiem". Kolejne etapy edukacji umożliwiło mu wsparcie księcia Ogińskiego, dzięki któremu wyjechał na studia do Lipska, choć i tam nie czuł się dobrze.



Pierwsze ważne kompozycje

W tym czasie powstały pierwsze znaczące dzieła Čiurlionisa - dedykowany Morawskiemu poemat symfoniczny W lesie, a także Morze i De profundis. Obydwaj przyjaciele zaczęli równolegle interesować się sztukami plastycznymi i rozpoczęli naukę w Szkole Sztuk Pięknych, jednocześnie w trzech pracowniach: portretu u Konrada Krzyżanowskiego, pejzażu u Ferdynanda Ruszczyca oraz sztuki stosowanej u Karola Tichego. Brał udział w plenerach malarskich organizowanych przez szkołę w Arkadii, Zwierzyńcu, Istebnej czy Rybiniszkach.

Wyprawa na Kaukaz

Razem z Morawskim Čiurlionis wybrał się też na Kaukaz. Pisał stamtąd w liście do brata: "Widziałem góry, ich głowy pieszczone przez chmury. Wyżej, ponad chmurami, widziałem majestatyczne, spowite śniegiem szczyty, unoszące swoje błyszczące korony. Słyszałem szum rzeki Terek. [...] Mogłem zobaczyć Elbrus z odległości jakichś 140 kilometrów. Wyglądał jak duża, śnieżna chmura na głowie białego pasma gór. Widziałem wąwóz Daryal pomiędzy fantastycznymi, dzikimi szarozielonymi i czerwonawymi skałami. Szliśmy drogą, a droga, jak sen, pozostanie w mej pamięci do końca życia. [...] Wreszcie znaleźliśmy się na lodowcu. Jakaż tam rozciąga się cisza! Jeśli klaśniesz w ręce, oderwą się kawałki skały i potoczą do urwiska. Rzucaliśmy się śnieżkami i zjeżdżaliśmy na osobistych sankach (czyli na siedzeniach). Dookoła nas płynęły chmury".



Spotkanie muzyki z malarstwem

Z czasem malarstwo zaczęło silnie łączyć się u Čiurlionisa z muzyką. Nadawał obrazom tytuły inspirowane formami muzycznymi - Fuga, Sonata, Marsz, Hymn - a w kompozycjach dźwiękowych odwoływał się do struktur malarskich. Pisał: "Nie ma granic pomiędzy sztukami. Muzyka łączy poezję i malarstwo i ma swoją architektonikę. Malarstwo może posiadać także takąż architektonikę jak muzyka i w farbach wyrażać dźwięki".

Czytaj także:

Budując litewską tożsamość: lata wileńskie Čiurlionisa

Już w okresie pobytu w Warszawie Čiurlionis coraz mocniej interesował się zagadnieniami litewskimi. Nawiązał współpracę z Litewskim Towarzystwem Pomocy Wzajemnej. Prowadził chór działający przy tej organizacji. Przełom nastąpił po udziale w I Wystawie Sztuki Litewskiej w Wilnie. Od końca 1907 roku artysta zamieszkał tam na stałe i aktywnie włączył się w rozwój litewskiego ruchu narodowego.

Jako współzałożyciel i członek Towarzystwa Sztuki Litewskiej uczestniczył w inicjowaniu licznych działań, w tym powołania Komisji ds. Zbierania Pieśni przy Litewskim Towarzystwie Nauk. W 1908 roku współorganizował II Wystawę Sztuki Litewskiej, przygotowując projekty druków i prezentując własne prace. Na początku 1909 roku poślubił pisarkę i poetkę Sofiję Kymantaitė, absolwentkę Uniwersytetu Jagiellońskiego, która uczyła go języka litewskiego. 
Doskonale zapowiadającą się karierę Čiurlionisa przerwała choroba i śmierć w wieku zaledwie 36 lat. Artysta zmarł w kwietniu 1911 roku w Markach pod Warszawą.

***

Oskar Łapeta

Czytaj także

Wawel to też sztuka współczesna. Ta wystawa Cię zaskoczy

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2025 11:04
- To pytanie w tytule wystawy jest przewrotne, bo cała ekspozycja pokazuje, że tak naprawdę sztuka współczesna na Wawelu czymś innym, czymś nowym nie jest. Istnieje pewna tradycja, do której obecnie my też się odwołujemy - mówiła w "Poranku Dwójki" Lidia Brzyska, kuratorka ekspozycja "A może coś innego? Współczesność na Wawelu".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Kwestia kobieca" i "Miasto kobiet" - dwie nowe wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2025 16:32
Dwie wystawy o kobietach rozpoczynają drugi rok działalności warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w nowej siedzibie. Na ekspozycjach "Kwestia kobieca 1550-2025" i "Miasto Kobiet" będzie można zobaczyć prace prawie dwustu artystek z całego świata. Patronem medialnym wystaw jest Polskie Radio.
rozwiń zwiń