Psalmy pokutne Orlanda di Lasso i Andrei Gabrielego

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2008 15:06
Psalmy pokutne zostały wyróżnione bardzo wcześnie, już w pierwszym tysiącleciu jako osobna grupa o szczególnej wymowie i funkcji w liturgii. Związane w Wielkim Postem i Wielkim Tygodniem, w XVI w. stały się podstawą osobistej dewocji i pokuty.

Po teksty psalmów pokutnych sięgali najwięksi polifoniści, od Josquina Desprez (genialne Miserere) poczynając. Wyjątkowe znaczenie miał monumentalny cykl 7 psalmów pokutnych Orlanda di Lasso, napisany około 1560 r.w Monachium dla księcia Albrechta.To dzieło godne wielkiego renesansowego humanisty, jednocześnie wyrastające z tradycji znakomitej polifonii franko-flamandzkiej (pod względem warsztatu, ale także głębokiej emocji). Psalmy pokutne Lassa, zastrzeżone dla księcia i wydane drukiem dopiero po jego śmierci (w 1584 r.) znalazły oddźwięk w analogicznym cyklu 7 psalmów Andrei Gabrielego (wyd. 1583). Wenecki organista znał Lassa i jego wielki cykl, był bowiem przez pewien czas członkiem kapeli książęcej w Monachium, której Lasso był maestrem. Jego psalmy (napisane na 6 głosów) wprowadzają instrumenty, tak w Wenecji lubiane, nadające muzyce specyficzny koloryt.

Oba cykle (ich fragmenty) usłyszymy w znakomitych nagraniach: Lassa śpiewać będzie Collegium Vocale z Gandawy (monachijski kapelmistrz należy zdecydowanie do ulubionych kompozytorów Philippe`a Herreweghe), Gabrielego wykona Capella Ducale Venetia, mająca do dyspozycji świetną grupę instrumentów dętych.

Zaprasza Ewa Obniska

Zobacz więcej na temat: Monachium Wenecja
Czytaj także

Musica humana: Liryka francuska XV w

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2007 22:45
Liryka francuska XV w. to muzyka konwencjonalna w najlepszym znaczeniu tego słowa, wyrastająca z wielkich tradycji liryki rycerskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Cipriano de Rore

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2007 22:45
Cipriano de Rore ("divino Cipriano" jak go nazywano) przybył do Włoch znając dokładnie normy ścisłego północnego (franko-flamandzkiego) kontrapunktu. Miał szczęście zostać śpiewakiem w bazylice św. Marka w Wenecji, kiedy kapelmistrzem był tam jego rodak, Flamand Adrian Willaert, u którego prawdopodobnie doskonalił jeszcze swoje rzemiosło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Johannes Ockeghem - mistrz eksperymentu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2007 22:45
Obchodzona w tym roku 510 rocznica śmierci Johannesa Ockeghema (1497) przyniosła kilka ciekawych nagrań. Na pewno najbardziej fascynującym (od strony poznawczej ale i artystycznej) jest album francuskiego Ensemble Musica nova.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Szkoła wenecka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2008 22:45
Szkoła wenecka, której fundatorem był wybitny Flamand Adrian Willaert, to przykład muzyki bardzo oryginalnej, stanowiącej widomy znak potęgi i znaczenia Najjaśniejszej Republiki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Hiszpania

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2008 23:18
II połowa XVI w. to w Hiszpanii szczyt "złotego wieku" na polu kultury: w malarstwie, muzyce, literaturze.To apogeum hiszpańskiego renesansu, choć zarazem zaczyna się jego schyłek.
rozwiń zwiń