Kontrowersyjna sztuka nie wystarczy. Artystami rządzi PR

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2013 07:32
Jakie znaczenie dla artystów mają ich relacje z krytykami? - Istnieje problem PR-u we współczesnej sztuce i nie zawsze korzystnego wpływu na promocję sztuki. Czasami jest to manipulowanie pewnymi wartościami i o tym trzeba sobie powiedzieć - mówi Piotr Sarzyński z "Polityki".
Audio
  • Jakie znaczenie ma PR w sztuce - dyskusja w Dwójce.
Maurizio Cattelan, Bez tytułu  Untitled, 2007. Praca prezentowana jest na wystawie Maurizio Cattelana Amen (16.11.2012-24.02.2013) w Centrum Sztuki współczesnej Zamek Ujazdowski
Maurizio Cattelan, "Bez tytułu / Untitled", 2007. Praca prezentowana jest na wystawie Maurizio Cattelana "Amen" (16.11.2012-24.02.2013) w Centrum Sztuki współczesnej Zamek Ujazdowski Foto: mat.prasowe/fot. Zeno Zotti, Dzięki uprzejmości Maurizio Cattelan’s Archive

Instalacja bez tytułu - troje dzieci powieszonych na drzewie. Rzeźba "La nona ora" - Jan Paweł II przygnieciony kamieniem z nieba, meteorytem. Nie tylko te dwie prace Maurizio Cattelana próbowali zniszczyć oburzeni widzowie. Czy jest to kwestia niezrozumienia, że to dzieła sztuki?
- Jego prace trzeba zobaczyć. To, czy są wybitne, publiczność ma prawo ocenić sama. Bez niego wielu krytyków, kuratorów nie wyobraża sobie w ogóle sztuki - mówi Justyna Wesołowska, kuratorka wystawy Maurizio Cattelan w CSW w Warszawie. Teraz wystawia w stolicy, rok temu artysta miał wielką retrospektywę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Ta instytucja decyduje o tym, w jakim kierunku będzie się rozwijać sztuka najnowsza.
Czy pozycja artysty w dzisiejszym świecie zależy od faktycznej wartości jego sztuki, czy jest wykreowa przez środowiska, przez krytyków, skandal i przez pomysłowy i skuteczny PR?
- Problem istnieje. Nie do końca jest tak, że jeżeli ktoś jest uznany za wybitnego przez jakieś kręgi, to znaczy, że on wybitny jest. Działają różne mechanizmy rynkowe, finansowe, towarzyskie, kolekcjonerskie, instytucjonalne, które powodują, że niektórych artystów się silniej promuje, innych mniej - tłumaczy Piotr Sarzyński, dziennikarz tygodnika "Polityka". Jednocześnie zaznacza, że dla niego Cattelan się wyróżnia i zasługuje na pozycję, którą ma.
Naszymi gośćmi byli kuratorka wystaw w CSW w Warszawie - Justyna Wesołowska, Iwo Zmyślony z Instytutu Filozofii UW, krytyk sztuki Sebastian Cichocki i socjolog, dziennikarz tygodnika "Polityka" - Piotr Sarzyński.
Audycję prowadziła Hanna Maria Giza.

usc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pisuar inspirowany słynnym zespołem wywołał skandal

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2012 19:00
Holenderski artysta Meike van Schijndel stworzył dwa pisuary w kształcie pełnych czerwonych ust - znaku rozpoznawczego zespołu The Rolling Stones.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obraz przedstawiający prezydenta wywołał skandal

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2012 16:48
Kapsztadzki malarz Brett Murray namalował prezydenta RPA Jacoba Zumę. Obraz budzi kontrowersje. Stylem nawiązuje do przedstawień Lenina. Dodatkowo Zuma ma obnażone genitalia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

30 lat temu wystawiła się Gruppa

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2013 13:18
Mija 30. rocznica pierwszej wystawy słynnej grupy artystycznej Gruppa. Z tej okazji w Dwójce spotkanie z jej członkami.
rozwiń zwiń