Camus, Arab i szaleństwo. Jak rozsadzić western?

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2015 19:00
W związku z nowymi filmami nawiązującymi do poetyki westernu - "Eskortą" oraz "Ze mną nie zginiesz" – w Dwójce dyskutowaliśmy o współczesnym obliczu tego filmowego gatunku.
Audio
  • Rozmowa o rozsadzaniu formuły westernu - w związku z filmami "Eskorta" oraz "Ze mną nie zginiesz" (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Reda Kateb i Viggo Mortensen w filmie Ze mną nie zginiesz. Film Davida Oelhoffena ukazuje wyobcowanie i dylematy moralne francuskiego nauczyciela w ogarniętej wojną Algierii w połowie XX wieku
Reda Kateb i Viggo Mortensen w filmie "Ze mną nie zginiesz". Film Davida Oelhoffena ukazuje wyobcowanie i dylematy moralne francuskiego nauczyciela w ogarniętej wojną Algierii w połowie XX wieku Foto: mat. promocyjne Bomba Film

Szeryf, czarny charakter, pojedynek, stryczek, preria, konie - do tych elementów westernu wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni. Ramy gatunkowe rozsadzane były jednak już od lat 60. ubiegłego wieku za sprawą spaghetti westernów i antywesternów, które porzuciły czarno-biały konflikt etyczny bohaterów. Potem w westernach pojawił się między innymi motyw okrutnej zemsty oraz dekadencji, związanej z cywilizowaniem Dzikiego Zachodu.

Co wchodziłoby jednak do tych najważniejszych elementów składowych klasycznego westernu? Punktem wyjścia mogłaby być choćby figura bohatera. Koniecznie samotnego. - Bohater westernu mediuje pomiędzy dzikością a cywilizacją – mówił historyk filmu prof. Łukasz Plesnar. - W końcu staje w obronie zbiorowości i postępu. Ma traumatyczną przeszłość, dlatego nie może zostać w społeczności, którą uratował, musi odjechać.

Jakie inne cechy definiują western i jak się mają do tego wzorca najnowsze filmy kowbojskie: "Eskorta" (reż. Tommy Lee Jones; rzecz o pozycji kobiet na Dzikim Zachodzie przez pryzmat ich histerii) oraz "Ze mną nie zginiesz"? Skąd wśród filmowców lęk przed klasyczną westernową formułą? I jak sprawdza się proza Alberta Camusa w (para)westernowych realiach?
 
***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Michał Nowak

Goście: Tomasz Jopkiewicz (krytyk filmowy), dr Maciej Kałuża (filozof z Polskiego Stowarzyszenia Alberta Camusa), prof. Łukasz Plesnar (historyk filmu)

Data emisji: 10.08.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/asz

Czytaj także

Clint Eastwood stał się gwiazdą dzięki... plagiatowi Kurosawy

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2014 16:00
Mowa o filmie "Za garść dolarów", czyli westernowym debiucie Sergio Leone, który niepokojąco przypomina "Straż przyboczną". W 1964 roku Akiro Kurosawa wygrał sprawę sądową. Nikt nie spodziewał się, że młody włoski "plagiator" trafi wkrótce do filmowego panteonu...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eastwood największym żyjącym reżyserem?

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2014 10:00
- On intryguje, bo jest pomostem między Hollywood ze złotego okresu lat 50. i Hollywood późniejszym, zbuntowanym - mówił w Dwójce krytyk Tomasz Jopkiewicz.
rozwiń zwiń