Jak Max Ernst stworzył własną ptasią mitologię

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2016 21:00
- Dla Maxa Ernsta ptak to alter ego, drugie ja. Chcieliśmy pokazać, że artysta powinien być nie tylko kojarzony z surrealizmem, ale również inną twórczością - mówi kuratorka, Monika Rydygier.
Audio
  • Max Ernst. Malarz, który czuł się ptakiem (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Przyjaciele Maxa Ernsta potwierdzali, że z profilu wyglądał jak jastrząb
Przyjaciele Maxa Ernsta potwierdzali, że z profilu wyglądał jak jastrząbFoto: PAP/Alamy

Twierdził, że wykluł się z jaja zniesionego i wysiedzianego przez matkę. Max Ernst przebierał się za ptaka i śnił o lataniu. - Fascynacja artysty wynikała z jego ekscentryczności, a także z cechy, którą dzieliło wielu surrealistów, a jaką była chęć tworzenia własnej mitologii. Ernst z wrodzonym sobie humorem i dystansem do świata tworzył swoją legendę, nazywając siebie często ptakiem przełożonym, a poza tym był do ptaka bardzo podobny - opowiada historyczka sztuki Agnieszka Taborska.

W programie mówiliśmy o tym, w czym Max Ernst przypominał ptaka i jak artysta definiował ptasią mitologię. Opowiadaliśmy również o charakterystycznych elementach jego prac i tym, jaką rolę na jego twórczości wywarły kobiety. Więcej w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Michał Nowak

Goście: Monika Rydygier (kuratorka wystawy "Sny ornitologa" w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie), Anna Król (historyk sztuki z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) oraz Agnieszka Taborska (pisarka i znawczyni surrealizmu)

Data emisji: 22.06.2016

Godzina emisji: 18.00

sm/mc

Czytaj także

Gustowne wróble. Jak humanista patrzy na ptaki

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 18:00
– Ludzie dostrzegają ptaki, ale zwykle niewiele o nich wiedzą i dosyć łatwo przyjmują jakieś założenia – mówił Stanisław Łubieński, autor książki "Dwanaście srok za ogon".
rozwiń zwiń