Zaczęła od "Wróżki w kapuście". Kim była pierwsza reżyserka filmowa?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 18:00
- Alice Guy-Blaché była człowiekiem kina i pionierką, która nie tylko przecierała szlaki kobietom, ale też mężczyznom chcącym zaistnieć w świecie filmu - mówił o zapomnianej autorce kina Rafał Glapiak, krytyk filmowy.
Audio
  • Rafał Glapiak o Alice Guy-Blaché - zapomnianej pionierce kina (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Alice Guy-Blach (z parasolką) - pionierka kina
Alice Guy-Blaché (z parasolką) - pionierka kina Foto: East News

plakat polewacz lumiere wiki 1200.jpg
Efekt "Polewacza". Polacy oglądają filmy od 123 lat

- Jeżeli mówimy o braciach Lumiere, że byli ojcami kina, to z całą pewnością Aice Guy-Blaché była jego matką - mówił Rafał Glapiak. Nic dziwnego, ponieważ ta niezwykła kobieta towarzyszyła narodzinom i rozwojowi sztuki filmowej. Kiedy w 1895 roku odbył się pierwszy pokaz filmu braci Lumiere, Alice Guy była już zaznajomiona z tym wynalazkiem. - Już rok później zrealizowała swój pierwszy film fabularny, a mianowicie "Wróżkę w kapuście", która trwała minutę, jak większość filmów w tym okresie, czyli do 1907 roku - opowiadał gość audycji.

Tematykę jej filmów dziś można by uznać za bardzo współczesną: rasizm, feminizm, antysemityzm, kwestie związane z migracją, a nawet planowaniem rodziny. - Natomiast filmem, który zdecydowanie najbardziej zaistniał w świadomości widzów, była "Pasja", bądź też "Narodziny, życie i śmierć Chrystusa" z 1906 roku. Nie był to już film krótkometrażowy, raczej średniometrażowy, to są 33 minuty. Jak na tamte czasy bardzo długi film. Składał się z 25 scen, które widownia, znając biblijną historię, automatycznie kojarzyła i potrafiła rozpoznać - mówił krytyk filmowy.

Prószyński_z_Areoskopem_w_Paryżu_1909 1200.jpg
Polak, który wyprzedził braci Lumière

Nowatorski język filmów Alice Guy-Blaché

Alice Guy-Blaché stosowała też techniki, które dziś wydają się oczywiste, jednak na początku XX wieku były niezwykle nowatorskie. Warto podkreślić, że w tamtym czasie nie istniały szkoły filmowe. - Ona ten język filmu stworzyła, wykorzystując cięcia, zaciemnienia, nawet zbliżenia, które dzisiaj są popularnymi elementami. Wtedy często były używane po raz pierwszy, czasami zupełnie nieświadomie.

Gość audycji podkreślił, że bardzo ważnym dokonaniem w jej dorobku jest też oryginalny zabieg podczas ekranizacji jednego z dzieł Edgara Allana Poe. - Na planie tego filmu pojawiły się prawdziwe zwłoki, ponieważ Alice Guy-Blaché wierzyła w rzeczywistość. Chciała jak najbardziej urealnić to, co dzieje się na ekranie. Pojawiały się też prawdziwe zwierzęta: olbrzymie tygrysy, szczury, które miały dodawać grozy. Co istotne, w jednym z filmów, podczas gdy większość twórców używała makiet, ona wysadziła prawdziwy statek, chcąc jak najbardziej urealnić to, co dzieje się na ekranie.

Przeczytaj: Agata Trzebuchowska: od początku chciałam być reżyserką, a nie aktorką >>>

Rafał Glapiak opowiadał również o jej zawrotnej karierze w Stanach Zjednoczonych, a także o tym, co sprawiło, że wiele lat później zniknęła z pamięci filmowców.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą 

Prowadził: Michał Szułdrzyński

Gość: Rafał Glapiak (krytyk filmowy magazynu "Plus Minus") 

Data emisji: 28.05.2020

Godzina emisji: 17.30

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Jeden z największych gigantów światowego kina" - wspomnienie Miloša Formana

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2020 12:16
Od 1968 roku mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych. Po wielu sukcesach reżyserskich postanowił kontynuować karierę w USA. Z czasem stał się jednym z najsłynniejszych twórców na świecie. 13 kwietnia 2020 r. minęła druga rocznica śmierci czeskiego reżysera filmowego - Miloša Formana. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bartosz Kruhlik: staram się wykorzystać ten czas

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2020 09:00
– Poświęcam się obecnie wielu projektom, ale nie jest to proste. Ta niepewność, pytanie, czy nasz zawód się nie zdewaluuje, trochę wpływa na psychikę – wyznaje reżyser Bartosz Kruhlik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Małgorzata Szumowska: "The Other Lamb" to film mroczny

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 17:20
- To film w klimacie kina gatunkowego, ale autorskiego. Dzieje się głównie w głowie bohaterki, ale jest też o kulcie, wykorzystywaniu. Powiedziałabym, że to taki temat bardzo aktualny - opowiadała w Dwójce polska reżyserka, scenarzystka i producentka, autorka najnowszego, trzymającego w napięciu thrilleru.
rozwiń zwiń