DCz #591 Gustav Leonhardt - gigant klawesynu

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2021 15:39
- Mamy taki zamysł, aby co jakiś czas spotykać się, prezentując wybitnych przedstawicieli muzyki dawnej, baroku, przede wszystkim klawesynistów. Na pierwszy ogień wybraliśmy Gustava Leonhardta - powiedział we wstępie audycji "Duża czarna" prowadzący Przemysław Psikuta.
Urodziny w 1928 roku w Holandii Gustav Leonhardt uznawany jest za autorytet w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej, a jego repertuar obejmował większość literatury klawesynowej epok renesansu i baroku.
Urodziny w 1928 roku w Holandii Gustav Leonhardt uznawany jest za autorytet w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej, a jego repertuar obejmował większość literatury klawesynowej epok renesansu i baroku. Foto: Thierry Martinot/Rue des Archives/Forum

Gustav Leonhardt był jedną z najpiękniejszych sylwetek w historii muzyki dawnej. 16 stycznia 2022 roku minie 10. rocznica śmierci tego giganta klawesynów, instrumentów klawiszowych, twórcy zespołów, organisty i pedagoga.

Pomysł, by to właśnie Gustav Leonhardt otworzył nowy cykl w ramach "Dużej czarnej" wysunęła Ewa Obniska. - To dość oczywisty wybór. Po pierwsze, chronologicznie to Leonhardt był najstarszy z tych muzyków, którzy rzeczywiście wykazali się na polu odrodzeniu instrumentu, tworzenia techniki gry właściwej dla klawesynu, i tak dalej - tłumaczyła wybitna muzykolog.

Gustav Leonhardt. Konserwatysta czy wizjoner?

Muzyka nie jest ściśle zafiksowana. W istocie większość naszej techniki gry opiera się na hipotezach - przytoczyła słowa bohatera audycji Ewa Obniska. - Jeszcze uzupełnię tę myśl o jeden bardzo istotny wątek. Mianowicie Leonhardt uważał, że trzeba dowiedzieć się tak ściśle, jak to tylko możliwe, czego mógł chcieć kompozytor, czy też co było możliwe w okresie, kiedy on komponował. Tak właśnie patrzył na muzykę i na swoją rolę w przekazywaniu partytury, intencji kompozytora, nie dodawał nic od siebie, choć mógłby. Moim zdaniem on wcale nie był konserwatystą, choć często był tak nazywany. Był wręcz wizjonerem - przekonywała.

Posłuchaj
118:44 2021_12_18 13_00_07_PR2_Duza_czarna.mp3 O fenomenie Gustava Leonhardta (Duża czarna/Dwójka) 

Na jeszcze inny wątek w biografii Gustava Leonhardta zwrócił uwagę Wojciech Barcikowski. - Bardzo inspirował również budowanie kopii instrumentów, co było wtedy niezwykle ważne. Dla niego ta wczesna refleksja, gdy jeszcze studiował w Bazylei, była właśnie taka, że smyczkowcy już zaczynają mieć instrumenty zgodne z epoką, a klawesyniści nie - powiedział drugi z gości audycji.

Rozmowie towarzyszyła muzyka w wykonaniu Gustava Leonhardta.

***

Tytuł audycji: Duża czarna (#591)

Prowadził: Przemysław Psikuta

Goście: Ewa Obniska, Wojciech Barcikowski

Data emisji: 18.12.2021

Godzina emisji: 13.00

Czytaj także

Philippe Herreweghe: muzyczny świat podlega ciągłym przeobrażeniom

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2021 18:00
- Kiedy graliśmy Bacha w latach 70. ubiegłego wieku, wydawało nam się, że to właściwy styl. Kiedy dziś słucha się tych nagrań, brzmią staromodnie. Uważam, że w odniesieniu do najważniejszych kompozytorów w historii muzyki, każda generacja musi odkryć ich dla siebie, odczytać na swój sposób. Dotyczy to nie tylko muzyki dawnej, ale również Beethovena, a nawet Chopina - mówił w Dwójce znakomity belgijski dyrygent Philippe Herreweghe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyczne dziedzictwo Josquina Despres

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2021 22:00
Josquin, Josquin i jeszcze raz on… Josquin Despres! Kolejne nowe nagrania w roku 500 rocznicy jego śmierci i kolejne pomysły, jak sprawić, żeby nikt tej okazji nie przegapił i poznał muzykę, która na to absolutnie zasługuje.
rozwiń zwiń