"Wesele Figara" w Nowym Jorku. Posłuchaj!

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2015 12:50
W grudniowym spektaklu Metropolitan Opera w rolę Hrabiego Almavivy wcielił się Mariusz Kwiecień. Zapraszamy na retransmisję.
Mariusz Kwiecień w Dwójce. Tym razem nasz znakomity baryton wcielił się w postać zaborczego hrabiego Almavivy
Mariusz Kwiecień w Dwójce. Tym razem nasz znakomity baryton wcielił się w postać zaborczego hrabiego AlmavivyFoto: Wojciech Kusiński/PR

"Wesele Figara" to pierwsza opera znanej spółki autorskiej Mozart-da Ponte. Razem stworzyli tylko trzy dzieła (pozostałe to "Don Giovanni" oraz "Cosí fan tutte"), ale każde przeszło do historii, a co ważniejsze - każde weszło na stałe do repertuaru światowego. Chociaż na początku wcale się na to nie zanosiło.

Pierwowzorem libretta "Wesela Figara" była sztuka Pierre'a Beaumarchais'go - ostra krytyka feudalizmu i arystokracji, która nie mogła się podobać władcom ówczesnej Europy. Mimo że Lorenzo da Ponte oczyścił intrygę z jawnych akcentów politycznych, cesarski Wiedeń zachował wobec dzieła rezerwę. Tak na wszelki wypadek.

Librecista pozostawił wartką akcję, wyraziście nakreślone postaci, żywe i wielowymiarowe. Relacje między osobami dramatu są prawdopodobne, przez co intryga wciąga słuchacza. Całość obraca się wokół prawa pierwszej nocy, które w swoich włościach zniósł hrabia Almaviva, ale które chciałby po cichu przywrócić, a to za sprawą pięknej Zuzanny, która właśnie wychodzi za wiernego sługę hrabiego – Figara. Prowadzi to do mnóstwa niezwykłych sytuacji, bowiem Almaviva i Figaro, zachowując pozory normalnych stosunków, stają się rywalami. A jednak, gdy obaj poczują się zagrożeni, połączą siły przeciw rozbuchanym hormonom Cherubina

Znakomite libretto zyskało genialne opracowanie muzyczne. Jeśli nie przypadło ono do gustu wiedeńczykom, to natychmiast stało się sukcesem w Pradze, która odtąd pokochała Mozarta - jak się zdaje, z wzajemnością. Dziś już chyba nikogo nie trzeba przekonywać o wartości tego arcydzieła.

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart Wesele Figara
Wyk.Mariusz Kwiecień - baryton (Hrabia Almaviva), Rachel Willis-Sorensen - sopran (Hrabina), Danielle de Niese - sopran (Zuzanna), Erwin Schrott - baryton (Figaro), Serena Malfi - sopran (Cherubin), John Del Carlo - bas (Bartolo), Alan Oke  - tenor (Basilio), Scott Scully  - tenor (Don Curzio), Ashley Emerson - sopran (Barbarina), Philip Cokorinos  - bas (Antonio), Chór i orkiestra Metropolitan Opera, dyr. Edo de Waart

(20.12.2014, Metropolitan Opera w Nowym Jorku)

Na retransmisję z Nowego Jorku w "Wieczorze operowym" - w sobotę (3.01) w godz. 19.00-22.300 - zaprasza, jak zwykle, Aleksander Laskowski.

mm

Czytaj także

Za dużo nut, panie Mozart...

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2011 10:40
Tak, podobno, skwitował wiedeńską premierę "Wesela Figara" cesarz Józef II. Ale przynajmniej pozowolił ją nadal grać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Don Giovanni": soft porno i życie na maksa

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2014 12:00
Podczas uwertury Mozartowska postać ogląda z loży fragment filmu "Wstyd", którego główny bohater jest w interpretacji Warlikowskiego współczesnym Don Giovannim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy opera barokowa nas zbawi?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 22:00
- We Francji muzyka barokowa stała się lekarstwem na głęboki kryzys wokalistyki - mówił w Dwójce krytyk Piotr Kamiński. A co z Polską?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Projektant w operze może pofantazjować

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 15:15
- To tu Arkadius projektuje czterometrowe suknie, a Gosia Baczyńska robi je z ogromnego koła - mówił w Dwójce Marcin Fedisz, kurator wystawy "Opera Haute Couture".
rozwiń zwiń