Zapomniane polskie opery na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2017 10:00
- Wchodzimy w rok jubileuszowy, bo w roku 2018 świętujemy stulecie odzyskania niepodległości. Dla instytucji narodowej to szczególne zobowiązanie - mówił w Dwójce Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego Opery Narodowej.
Audio
  • Waldemar Dąbrowski o planach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie (Poranek Dwójki)
Audio
  • Waldemar Dąbrowski o planach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie (Poranek Dwójki)

Gość "Poranka Dwójki" podkreślił, że w najbliższym sezonie będzie kontynuował program przywracania pamięci o mniej znanych dziełach z katalogu polskiej twórczości operowej. W październiku w ramach tego cyklu będzie można obejrzeć operę "Eros i Psychę" Ludomira Różyckiego z librettem Jerzego Żuławskiego, a w niedalekiej przyszłości na afisz trafi "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego.

Waldemar Dąbrowski tłumaczył, że przywracanie takich oper ma sens tylko wtedy, gdy ich realizacja odbywa się na najwyższym światowym poziomie. Jako przykład skuteczności takich "wskrzeszeń" podał sukces "Goplany" Władysława Żeleńskiego w inscenizacji Janusza Wiśniewskiego, która została nagrodzona w tym roku prestiżową International Opera Awards w kategorii "dzieło odkryte na nowo".

Dyrektor TWON opowiedział też o programie popularyzacji twórczości operowej w Polsce m.in. za pośrednictwem platformy VOD Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Jako pewien wzór w promowaniu kultury wysokiej wskazał sposób realizacji ostatniego Konkursu Chopinowskiego. W audycji Waldemar Dąbrowski odniósł się też do powołania Polskiej Opery Królewskiej.

***

Rozmawiał: Paweł Siwek

Data emisji: 31.07.2017

Godzina emisji: 8.10

Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".

bch/mg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Straszny dwór" Pountneya. Obrazy na plus, orkiestra na minus

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2015 16:00
- To przedstawienie zapowiadało się naprawdę fantastycznie i pierwsze wrażenie, kiedy złota kurtyna się uchyliła, było oszałamiające - recenzował premierę Teatru Wielkiego Opery Narodowej Marcin Majchrowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Słowiańska boginka w operze Żeleńskiego

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2016 15:41
W "Spotkaniach po zmroku" opowiadaliśmy o premierowym spektaklu "Goplana" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Jezioro Łabędzie" w Warszawie. Reportaż z prób

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2017 11:00
W cyklu "Przed premierą" wybraliśmy się do Teatru Wielkiego Opery Narodowej, gdzie na 20 maja zaplanowano premierę baletu Piotra Czajkowskiego z choreografią Krzysztofa Pastora i nowym librettem Pawła Chynowskiego.
rozwiń zwiń