Leitmotivem tegorocznej "Warszawskiej Jesieni" są klawiatury – amplifikowanych klawesynów, komputerów, syntezatorów i oczywiście fortepianów. Dziś trudno uwierzyć, że w XIX wieku ten poczciwy instrument naprawdę zrewolucjonizował muzykę. A to dlatego, że był najgłośniejszy i najbardziej wielogłosowy. Orientacja ilościowa da o sobie znać także na Warszawskiej Jesieni. Chociażby w monumentalnych i cudownie hałaśliwych kanonach litewskiego minimalisty Rytisa Mažulisa, teoretycznie przeznaczonych nawet na kilkadziesiąt fortepianów i klawesynów, w praktyce zaś wykonywanych  przez komputer.  Ciężkich, hipnotycznych brzmień nie zabraknie też w multiklawiaturowych koncertach postminimalistycznej szkoły haskiej: Louisa Andriessena (17.09) oraz jego uczniów: Martijna Paddinga (23.09) i Cornelisa de Bondta (25.09). Wątek niderlandzki podkreślony zostanie występem Orkestr de ereprijs (23.09). Najważniejsza, obok Asko Ensemble oraz Schönberg Ensemble, taneczno-awangardowa maszyna z Holandii wykona między innymi nową kompozycję Jerzego Kornowicza pod wiele obiecującym tytułem Sceny z Bułhakowa.
Bardziej kameralne, wyciszone, intymne oblicze klawiatury dało o sobie znać w poniedziałek - w kompozycjach niemieckich (Isabel Mundry), austriackich (Beat Furrer) i włoskich (Marco Stroppa) sonorystów, które zinterpretowało „dziecko” Warszawskiej Jesieni, czyli międzynarodowy, młodzieżowy zespół  European Workshop for Contemporary Music (20.09). Zresztą klawaiaturowa "Warszawska Jesień" przypomina, że w kraju Chopina nie brakowało i nie brakuje oryginalnych wizjonerów klawiatury, jak choćby legendarna klawesynistka Elżbieta Chojnacka, mistrz niuansowej improwizacji Szabolcs Esztényi albo pionierzy polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski i Zygmunt Krauze (17.09). Czy do tego grona dołączy w tym roku Wojciech Ziemowit Zych? W każdym razie jego monumentalna, godzinna Różnia, skomponowana dla fortepianowo-perkusyjnego ansamblu Kwadrofonik zapowiada  się jako jedna z najciekawszych premier Festiwalu (22.09).
 
Koncerty Warszawskiej Jesieni na antenie Dwójki:
 
Louis Andriessen Haags Hakkûh
Tomasz Sikorski Omaggio  (in memoriam Jorge Luis Borges) 
Zygmunt Krauze Listy  (zamówienie WJ) 
Ondřej Adámek Dusty Rusty Hush
Wyk. Helena Bugallo, Amy Williams, Anna Górecka, Magdalena Lisak,  Iwona Mironiuk, Małgorzata Walentynowicz - fortepiany; Orkiestra  Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Reinbert de Leeuw - dyrygent
17 września (piątek), godz. 19:30
 
***
 
Prasqual YMORH  
Marco Stroppa élet...fogytiglan 
Isabel  Mundry Le Silence - Tystnaden 
Beat Furrer Koncert na  fortepian i zespół
Wyk. Stefan Wirth - fortepian; European Workshop for Contemporary  Music, Rüdiger Bohn - dyrygent
 
20 września (poniedziałek), godz. 19:30
 
***
 
Wojciech Ziemowit Zych Różnia
Wyk. Kwadrofonik
 
22 września (środa), godz. 22:00
 
***
 
Aleksandra Fol One Day God Will Return 
Cristian Lolea  2010
Marco Nikodijevič sadness untitled 
Jerzy  Kornowicz Sceny z Bułhakowa (zamówienie WJ) 
Martijn Padding I  Koncert na fisharmonię i orkiestrę 
Richard Ayres No. 44  (diary pieces)
Wyk. Dirk Luijmes - fisharmonia, Joanna Freszel, Ewelina Siedlecka -  soprany, Katarzyna Krzyżanowska - mezzosopran; Orkest de Ereprijs, Wim  Boerman - dyrygent
 
23 września (czwartek), godz. 19:30
 
***
  
Claude Vivier Hiérophanie 
Mauricio Kagel In der  Matratzengruft
Wyk. Vanessa Barkowski - głos, Markus Brutscher - tenor; Musikfabrik,  Emilio Pomárico - dyrygent 
  
24 września (piątek), godz. 19:30
 
***
 
Nikołaj Obuchow Le Livre de la vie: Préface 
 Cornelis de  Bondt Karkas
Wyk. Agata Zubel - sopran, Andrew Watts - kontratenor, Bartosz  Urbanowicz - bas; Sinfonia Varsovia, Etienne Siebens - dyrygent; Jan  Panis - live electronics 
  
25 września (sobota), godz. 19:30