Fenomenologia klawiatury

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2010 12:08
Uczestnicy oraz organizatorzy "Warszawskiej Jesieni" opowiadają, czym jest fortepian i klawiatura w XXI wieku.
Audio
  • Dyrektor Warszawskiej Jesieni, Tadeusz Wielecki opowiada Beacie Stylińskiej o nowych obliczach klawiatury
  • Metaklawiatury - czyli o multimedialnych projektach oraz instalacjach obecnych na tegorocznej Warszawskiej Jesieni mówi Tadeusz Wielecki
  • Prezez Związku Kompozytorów Polskich, Jerzy Kornowicz przedstawia wydarzenia oraz wydawnictwa towarzyszące Warszawskiej Jesieni
  • Kompozytor Zygmunt Krauze o aktualności chopinowskich inspiracji
  • Austriacki awangardzista Beat Furrer o tym, co może dziś oznaczać koncert fortepianowy
  • Dyrygent Rüdiger Bohn o specyfice działalności European Workshop for Contemporary Music
  • Wirtuoz Stefan Wirth o wyzwaniach, które stawia pianistom muzyka najnowsza

Leitmotivem tegorocznej "Warszawskiej Jesieni" są klawiatury – amplifikowanych klawesynów, komputerów, syntezatorów i oczywiście fortepianów. Dziś trudno uwierzyć, że w XIX wieku ten poczciwy instrument naprawdę zrewolucjonizował muzykę. A to dlatego, że był najgłośniejszy i najbardziej wielogłosowy. Orientacja ilościowa da o sobie znać także na Warszawskiej Jesieni. Chociażby w monumentalnych i cudownie hałaśliwych kanonach litewskiego minimalisty Rytisa Mažulisa, teoretycznie przeznaczonych nawet na kilkadziesiąt fortepianów i klawesynów, w praktyce zaś wykonywanych  przez komputer.  Ciężkich, hipnotycznych brzmień nie zabraknie też w multiklawiaturowych koncertach postminimalistycznej szkoły haskiej: Louisa Andriessena (17.09) oraz jego uczniów: Martijna Paddinga (23.09) i Cornelisa de Bondta (25.09). Wątek niderlandzki podkreślony zostanie występem Orkestr de ereprijs (23.09). Najważniejsza, obok Asko Ensemble oraz Schönberg Ensemble, taneczno-awangardowa maszyna z Holandii wykona między innymi nową kompozycję Jerzego Kornowicza pod wiele obiecującym tytułem Sceny z Bułhakowa.

Bardziej kameralne, wyciszone, intymne oblicze klawiatury dało o sobie znać w poniedziałek - w kompozycjach niemieckich (Isabel Mundry), austriackich (Beat Furrer) i włoskich (Marco Stroppa) sonorystów, które zinterpretowało „dziecko” Warszawskiej Jesieni, czyli międzynarodowy, młodzieżowy zespół  European Workshop for Contemporary Music (20.09). Zresztą klawaiaturowa "Warszawska Jesień" przypomina, że w kraju Chopina nie brakowało i nie brakuje oryginalnych wizjonerów klawiatury, jak choćby legendarna klawesynistka Elżbieta Chojnacka, mistrz niuansowej improwizacji Szabolcs Esztényi albo pionierzy polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski i Zygmunt Krauze (17.09). Czy do tego grona dołączy w tym roku Wojciech Ziemowit Zych? W każdym razie jego monumentalna, godzinna Różnia, skomponowana dla fortepianowo-perkusyjnego ansamblu Kwadrofonik zapowiada  się jako jedna z najciekawszych premier Festiwalu (22.09).

 

Koncerty Warszawskiej Jesieni na antenie Dwójki:

 

Louis Andriessen Haags Hakkûh
Tomasz Sikorski Omaggio (in memoriam Jorge Luis Borges)
Zygmunt Krauze Listy (zamówienie WJ)
Ondřej Adámek Dusty Rusty Hush

Wyk. Helena Bugallo, Amy Williams, Anna Górecka, Magdalena Lisak, Iwona Mironiuk, Małgorzata Walentynowicz - fortepiany; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Reinbert de Leeuw - dyrygent

17 września (piątek), godz. 19:30

 

***

 

Prasqual YMORH
Marco Stroppa élet...fogytiglan
Isabel Mundry Le Silence - Tystnaden
Beat Furrer Koncert na fortepian i zespół

Wyk. Stefan Wirth - fortepian; European Workshop for Contemporary Music, Rüdiger Bohn - dyrygent

 

20 września (poniedziałek), godz. 19:30

 

***

 

Wojciech Ziemowit Zych Różnia

Wyk. Kwadrofonik

 

22 września (środa), godz. 22:00

 

***

 

Aleksandra Fol One Day God Will Return
Cristian Lolea 2010
Marco Nikodijevič sadness untitled
Jerzy Kornowicz Sceny z Bułhakowa (zamówienie WJ)
Martijn Padding I Koncert na fisharmonię i orkiestrę
Richard Ayres No. 44 (diary pieces)

Wyk. Dirk Luijmes - fisharmonia, Joanna Freszel, Ewelina Siedlecka - soprany, Katarzyna Krzyżanowska - mezzosopran; Orkest de Ereprijs, Wim Boerman - dyrygent

 

23 września (czwartek), godz. 19:30

 

***

 
Claude Vivier Hiérophanie
Mauricio Kagel In der Matratzengruft

Wyk. Vanessa Barkowski - głos, Markus Brutscher - tenor; Musikfabrik, Emilio Pomárico - dyrygent
 

24 września (piątek), godz. 19:30

 

***

 

Nikołaj Obuchow Le Livre de la vie: Préface
Cornelis de Bondt Karkas

Wyk. Agata Zubel - sopran, Andrew Watts - kontratenor, Bartosz Urbanowicz - bas; Sinfonia Varsovia, Etienne Siebens - dyrygent; Jan Panis - live electronics
 

25 września (sobota), godz. 19:30

Czytaj także

Artystyczne szczyty

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2010 15:48
Kameralistyka w Zakopanem, premiery w Warszawie, Apelles w Kołobrzegu oraz Celan w Łodzi
rozwiń zwiń

Czytaj także

4 kultury, 2 głowy, 1 klawiatura

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2010 10:23
Łódź Czterech Kultur, Warszawska Jesień i nowy spektakl TR Warszawa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kulturalna Jesień w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2010 12:41
Konferencja Bogdana Zdrojewskiego, "Różnia" Wojciecha Ziemowita Zycha i Warszawski Festiwal Filmowy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od Virginii Woolf do Annete Messager

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2010 17:11
Pracy legendarnej Grupa Bloomsbury oraz Annete Messager zawitają do Polski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z historii radiofonii

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2010 09:54
Podziemny Kraków i "Prix Italia".
rozwiń zwiń