X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Trójca Święta" Masaccia i przełom w historii malarstwa

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2019 12:24
Tematem audycji był tym razem słynnym obraz włoskiego malarza, otwierający dzisiaj wszystkie podręczniki o malarstwie renesansowym.
Audio
  • "Trójca Święta" Masaccia (Jest taki obraz/Dwójka)
Trójca Święta Masaccia (fragm.)
"Trójca Święta" Masaccia (fragm.)Foto: Wikimedia/domena publiczna

Gdyby nie znawstwo i niezwykłe wyczucie Giorgia Vasariego, fresk ten nie istniałby już od kilku stuleci. W 1568 roku na zlecenie Cosimo I Medici Vasari podjął się renowacji, a właściwie nowej dekoracji florenckiego kościoła Santa Maria Novella. Prace objęły również kaplicę, w której znajdowało się przedstawiające Trójcę Świętą malowidło Masaccia. Gdyby nie przezorność Vasariego, fresk ten nie otwierałby dzisiaj wszystkich podręczników o malarstwie renesansowym. Vasari zakrył dzieło Masaccia nowym ołtarzem, który stanowił ekran zasłaniający cenne malowidło.

"Trójca Święta" powstała zapewne ok. 1425 roku na zlecenie florenckiej rodziny Lanzi jako epitafium w ich kaplicy. Dwoje członków rodziny klęczy przed monumentalną niszą, w której Bóg Ojciec podtrzymuje ciało Chrystusa na krzyżu, a unosi się nad nimi gołębica symbolizująca Ducha Świętego. Ten typ przedstawienia Trójcy Świętej nosi w ikonografii chrześcijańskiej nazwę Tronu Łaski. Poniżej klęczących donatorów znajduje się natomiast sarkofag ze szkieletem. Jego słowa skierowane do wiernych brzmią: "Byłem, czym ty jesteś, ty będziesz, czym jestem ja". To okrutne memento mori w powiązaniu z przedstawieniem w górnej części malowidła jest prostym przesłaniem – wiara w Trójcę Świętą i ofiarę Chrystusa zapewni Zbawienie.

Dzieło Masaccia otwiera jednak podręczniki i albumy poświęcone sztuce renesansowej nie ze względu na rzadką redakcję tematu i symboliczne przesłanie, lecz niezwykłą kompozycję, w której zdaje się po raz pierwszy zastosowano w malarstwie poprawny wykres perspektywy linearnej. Czy konstrukcja perspektywy z punktem zbiegu na wysokości wzroku stojącego przed malowidłem widza była dziełem samego Masaccia, czy też architekta Filippa Brunelleschiego, nie jest rozstrzygnięte. Zabieg ten powoduje niezwykłą iluzję – stojąc przed malowidłem, można odnieść wrażenie, że za postaciami fundatorów otwiera się głęboka kaplica z monumentalnymi postaciami świętych: Trójcą Świętą, Marią i św. Janem. Iluzja obcowania ze świętymi to obietnica Zbawienia, pobożne życzenie fundatorów, klęczących na stopniu powyżej grobu, zawieszonych pomiędzy niebem a ziemią.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 24.02.2019

Godzina emisji: 11.00 

zdj. il 
jp/pg
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Tondo Doni". Dzieło zamówione przez kupca

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2017 13:00
- To jeden z nielicznych obrazów sztalugowych, jakie wyszły spod rąk Michała Anioła. Jego rangę podnosi fakt, że to obraz perfekcyjny i znakomicie zachowany – podkreśliła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wenus Botticellego. Piękno, które przeraża?

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2018 13:15
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała o arcydziele włoskiego Quattrocenta utrwalonym na stałe w masowej wyobraźni.
rozwiń zwiń