Przemyska Jesień Muzyczna - między tradycją a współczesnością

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2022 17:15
- Staramy się tak komponować program, żeby każdy znalazł coś dla siebie, przechodzić od muzyki dawnej do muzyki współczesnej, proponować różne składy kameralne, różne obsady wykonawcze. Aczkolwiek skłaniam się ku twierdzeniu, że jest to festiwal przyjaciół - mówiła Magdalena Betleja (prezes Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu) na antenie Dwójki, odnosząc się do zbliżającej się XXXIX Przemyskiej Jesieni Muzycznej.
Przemyska Jesień Muzyczna - festiwal muzycznej różnorodności
Przemyska Jesień Muzyczna - festiwal muzycznej różnorodnościFoto: Shutterstock/carlos castilla

"Cudowne dzieci muzyki" to hasło XXXIX Przemyskiej Jesieni Muzycznej, która rozpocznie się 6 listopada 2022. - Hasło zostało stworzone na potrzeby tego festiwalu, który od wielu lat ma swój profil i co roku jest on inny - wyjaśniała rozmówczyni Jakuba Jamrozka. - W tym roku"Cudowne dzieci muzyki" skoncentrowały się wokół kompozytorów, którzy rozpoczynali swoją karierę w bardzo młodym wieku, w bardzo młodym wieku tworzyli wartościowe dzieła. I nie są to tylko osoby nam bardzo znane jak Mozart czy Chopin, ale mamy też do czynienia z Krausem czy Korngoldem - podkreśliła. 

Jazz na inaugurację 

Tegoroczna edycja - jak zapowiadają organizatorzy - "będzie rozpięta między tradycją a współczesnością, młodością a doświadczeniem, indywidualizmem a zespołowością". - Koncert jubileuszowy, inauguracyjny będzie koncertem jazzowym. Będzie to zderzenie tradycji z nowoczesnością. Został zaplanowany tak, by przedstawić we współczesnym ujęciu kompozycje muzyków, którzy pod koniec XIX w. tworzyli i działali, bardzo prężnie rozwijali ośrodek muzyczny Przemyśla. Chodzi o Ludwika d’Arma Dietza i Kazimierza Lapiankę. Byli to muzycy, którzy wnieśli wiele w życie kulturalne miasta - wyjaśniała Magdalena Betleja

Młodzieńcze i wczesne kompozycje

Nawiązaniem do przeszłości będą obchody 160-lecia istnienia Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu - w tym prawykonanie, specjalnie napisanej na tę okazję, suity jazzowej Sebastiana Bernatowicza. W programie koncertów znalazły się również młodzieńcze i wczesne kompozycje kompozytorów różnych epok - m.in. Mozarta, Beethovena, Schuberta, Mendelssohna, Szymanowskiego, Ravela i Szostakowicza. Wśród wykonawców nie zabraknie Przemyskiej Orkiestry Kameralnej, której koncert wpisuje się w jubileusz 20-lecia jej istnienia. 

Czytaj także: 


Posłuchaj
13:59 PR2 2022_10_28-16-31-06-wybieram-dwojke-przemyska.mp3 Magdalena Betleja, prezes Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu o XXXIX Przemyskiej Jesieni Muzycznej (Wybieram Dwójkę)

 

***

Przemyska Jesień Muzyczna to najważniejsza impreza muzyczna w Przemyślu. Swoją pierwszą edycję miała w 1984 roku. Organizatorem było - i pozostaje do dzisiaj - Towarzystwo Muzyczne, jedno z najstarszych (istniejące od 1862 r.) tego typu stowarzyszeń w Polsce. (...)

Przemyska Jesień Muzyczna to festiwal różnych stylów, dzieł, kompozytorów i epok. Jego różnorodność kształtują zarówno wielkie formy muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, opery, jak i muzyka kameralna, recitale mistrzowskie, a także muzyka etniczna, filmowa oraz jazz.

[źródło: www.towarzystwomuzyczne.pl]

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Jamrozek

Gość: Magdalena Betleja (prezes Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu) 

Data emisji: 28.10.2022

Godzina emisji: 16.28

mg/djr/kor

Czytaj także

Michał Pepol: bardzo lubię melancholię u Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2022 18:00
- Muzyka Mozarta jest bardzo czysta, przejrzysta i idealnie napisana. Każda z części naszego "ulubionego kwartetu Mozarta" jest nieoczywista - mówił na antenie Dwójki Michał Pepol, wiolonczelista zespołu Royal String Quartet, który w sobotę (12.03) wystąpi w ramach cyklu "Miejscówka z Dwójką". Transmisja na antenie Dwójki, a także wideo na stronie dwojka.polskieradio.pl oraz na Facebooku i kanale YouTube Dwójki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Klauza: Mozart stworzył wyjątkowy tryptyk symfoniczny

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2022 21:30
- Symfonia "Jowiszowa" jest apoteozą witalności, a jednocześnie sumą elementów z przeszłości, powiązaniem ich z teraźniejszością i spojrzeniem w przyszłość. To absolutne arcydzieło, pięciotematowa fuga w codzie słuchaczowi wydaje się wręcz organiczna i wspaniale napisana. Główny temat czwartej części jest znany z chorału gregoriańskiego, a słychać go również w pierwszej symfonii, którą Mozart w życiu napisał. To swego rodzaju klamra - tak na antenie Dwójki mówił dyrygent Michał Klauza. 
rozwiń zwiń