O problemie wszechobecnych reklam szpecących polski krajobraz rozmawialiśmy w związku z premierą filmu "Krajobraz mojego miasta". Obraz ten jest skierowany do władz samorządowych i ma uczulić samorządowców na znaczenie ładu przestrzennego.
Wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera zwracał w Dwójce uwagę, że choć istnieją narzędzia prawne do walki z reklamowym zalewem, to samorządy spychają ten temat na dalszy plan, jako mniej znaczący, albo kierują się przede wszystkim chęcią zysku. - To ślepa droga - podkreślał wojewoda.
Estetyczny krajobraz nie tylko pozytywnie wpływa na psychikę mieszkańców, ale może przełożyć się na realne zyski. - Musimy przekonać ludzi, że jeśli mamy wyjątkową chatę, to ktoś do niej przyjedzie i da się na tym zarobić - zauważała Małgorzata Rozbicka, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa. - Żyjemy w coraz bardziej zunifikowanym świecie, w którym elementy z przeszłości stają się wyjątkowe i trzeba o nie dbać.
Z kolei Magdalena Gawin dodawała, że najważniejszą metodą walki z reklamami wielkoformatowymi jest edukacja. - Uważam, że ludzie bardzo lubią piękno, tylko nie zawsze potrafią je wokół siebie stworzyć.
***
Rozmawiał: Kamil Radomski
Goście: Magdalena Gawin (Generalna Konserwator Zabytków i wiceminister kultury), Zdzisław Sipiera (wojewoda mazowiecki), Małgorzata Rozbicka (dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa)
Data emisji: 1.12.2016
Godzina emisji: 16.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Wybieram Dwójkę".
bch/jp