Konkurs na Projekt Scenografii i Kostiumów. Wygrała wizja "Makbeta"

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2022 17:00
- Spośród 70 zgłoszeń, które spłynęły z całej Polski, I nagrodę otrzymała Sylwia Szostak za bardzo piękne, poetyckie odczytanie "Makbeta" Szekspira - mówiła prof. Monika Wanyura-Kurosad z Katedry Scenografii krakowskiej ASP. Właśnie rozstrzygnięty został Ogólnopolski Konkurs na Projekt Scenografii i Kostiumów.
...
...Foto: Shutterstock/Tikhonova Yana

Zadaniem uczestników konkursu było przygotowanie plastycznej wizji spektaklu zainspirowanej jednym z trzech dramatów: "Balladyną" Juliusza Słowackiego, "Makbetem" Williama Szekspira lub "Moralnością pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej.

- Oczekujemy tego, że młodzi ludzie zaproponują nam nowe odczytania starych, znakomitych tekstów dramatycznych, że zaproponują swoje wizje artystyczne, i to rzeczywiście miało miejsce podczas tegorocznej edycji konkursu - mówiła prof. Monika Wanyura-Kurosad.

"Makbet" w stylu fin de siècle i steampunk

Organizatorem konkursu, który odbył się już po raz siódmy, była Katedra Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a adresatami - uczniowie szkół średnich. Laureatka Sylwia Szostak przygotowała wizję scenografii i kostiumów w klimacie fin de siècle przełamanym steampunkiem.

- Była to praca, która nas zachwyciła nie tylko pomysłami scenograficznymi, pomysłami na kostiumy, ale również wykonaniem, poziomem estetyki. Pierwsza nagroda była wskazana przez pełne jury - podkreśliła prof. Monika Wanyura-Kurosad.

Jak dodała, praca ta była niezwykle oryginalna. - Oliwkowe ściany z podziałami, dwupoziomowa propozycja scenografii; balustrady, okna, ościeżnice drzwi były skontrastowane mosiężnymi elementami konstrukcyjnymi. Pojawiała się również wijąca się linia secesji gdzieś w oknach, na mrożonych szybach. A jednocześnie ta scenografia dzięki swojej mobilności pozwalała otworzyć przestrzeń na prawą i lewą stronę - opisywała jurorka.

Prof. Monika Wanyura-Kurosad opowiadała też, że kostiumy były monochromatyczne, były w nich ciężkość skóry i ciemny brąz. - A jednocześnie pojawiały się koszule z bufiastymi rękawami, pod szyją spięte wspaniałymi klamrami, była bogata, hiszpańska spódnica u wiedźmy - wyliczała.

Rynek pracy po ASP

Jak przyznała, tak bogata, spójna i konsekwentna propozycja wymaga bardzo precyzyjnej analizy dramatu, a jednocześnie świadomości tego, co chce się zrobić na scenie.

Podczas audycji Jakub Jamrozek zapytał o to, jak na rynku pracy odnajdują się studenci scenografii.

- Staramy się wysyłać naszych studentów na praktyki zawodowe do teatrów, kontaktować ich ze szkołami filmowymi, powstają etiudy, filmy dyplomowe - mówiła prof. Monika Wanyura-Kurosad. I zaznaczyła, że wiele zależy tu od osobowości, ale niektórzy już w trakcie studiów zdobywają pierwsze zlecenia.

Posłuchaj
13:11 Dwojka_Wybieram_Dwojke 2022_04_07-16-32-53.mp3 Prof. Monika Wanyura-Kurosad z Katedry Scenografii krakowskiej ASP o Ogólnopolskim Konkursie na Projekt Scenografii i Kostiumów (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Jamrozek

Gość: prof. Monika Wanyura-Kurosad (Katedra Scenografii krakowskiej ASP)

Data emisji: 7.04.2022

Godzina emisji: 16.30

mg

Czytaj także

"Matka skodyfikowana". Spektakl empatyczny

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2022 18:00
- Ze względu na to, że rzecz dotyczy matek, nie określałabym jej mianem spektaklu feministycznego czy sztuki kobiecej, dlatego że siłą natury temat matki dotyczy każdego z nas bez względu na płeć - mówiła w Dwójce Zuza Gaińska, aktorka występująca w monodramie "Matka skodyfikowana".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr Osterwy i Gardzienice wspólnie wystawiają XVI-wieczne misterium

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2022 11:00
- Spotkanie dwóch zespołów, nadzwyczajna synergia, zderzenie muzyki komponowanej i zabytków muzycznych odtwarzanych na instrumentach rekonstruowanych - to tworzywo spektaklu, to przestrzeń, w której rodzi się nasze przedstawienie – mówił w Dwójce reżyser Jarosław Gajewski o inscenizacji pt. "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim". Premiera 9 kwietnia w Lublinie.
rozwiń zwiń