Japońsko-afrykańskie fuzje muzyczne cz.2

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2022 16:00
Zapraszamy na drugą część podróży między Azją a Afryką! W latach 80. prawdziwą eksplozję popularności przeżywa nurt tzw. world music. Rodzi się WOMAD i szereg innych wydarzeń skupiających się na prezentacji muzyki świata. Szczególne miejsce zajmuje Afryka, którą zauroczeni są m.in. Peter Gabriel, Paul Simon, Brian Eno i David Byrne. Zachodni słuchacze odkrywają Youssou N'Doura i wielu innych afrykańskich artystów. Listy przebojów podbija „Graceland” Paula Simona...
Audio
  • Japońsko-afrykańskie fuzje muzyczne cz.2 (Dwójka/Źródła)
Okładki Aduna i Africa Genjo
Okładki Aduna i Africa GenjoFoto: Krzysztof Dziuba

To historia znana nam doskonale. A jak było w Japonii? Jak tamtejsi muzycy i tamtejszy rynek muzyczny przyjęli afrykańską „inwazję”? W tym wydaniu Źródeł, poświęconym japońsko-afrykańskim fuzjom muzycznym. Opowiadamy m.in. o afrykańskich inspiracjach Yasuakiego Shimizu, Midori Takady i zespołu Geinoh Yamashirogumi.

Niezwykłe pokłosie nurtu world music, afrykańskie inspiracje połączone z rodzimymi  japońskimi dźwiękami, ale i muzyką pop i syntezatorową.

Zespół Geinoh Yamashirogumi to półamatorska formacja, założona w roku 1974, składała się z potężnego chóru, gamelanu, instrumentów perkusyjnych, a w późniejszych latach także syntezatorów. Sławę zespół zawdzięcza nagranej pod koniec lat 80. ścieżce dźwiękowej do legendarnego anime „Akira” (reż. M. Otomo). W roku 1982 Geinoh Yamashirogumi nagrał płytę inspirowaną muzyką afrykańską pt. Afrika Gendjo. W audycji wysłuchaliśmy utworu inspirowanego berberyjskimi obrzędami i muzyką południowego Maroka.

Yasuaki Shimizu 280.jpg
Przeczytaj:
Yasuaki Shimizu w Nocnej Strefie

W latach 80. rodzą się inicjatywy mające rozsławić w świecie muzykę tradycyjną czy world music. To czas, gdy do mainstreamu przechodzi senegalski wokalista i kompozytor Youssou N’Dour, a Peter Gabriel czy Paul Simon tworzą inspirowane muzyką świata kompozycje. Afrykański boom nie omija Japonii. Przez całą dekadę lat 80. na japoński rynek wypływają albumy inspirowane tradycją afrykańską czy wręcz nagrywane we współpracy z artystami z Czarnego Lądu. Od utworów zakorzenionych w języku nowej fali poprzez kompozycje synth-popowe, po naprawdę ambitne dzieła.

Senegal-Londyn-Tokio. Oto połączenie trzech kontynentów, które także usłyszeliśmy w dzisiejszych Źródłach. Wassim Diop – wokalista z Senegalu – oraz japoński saksofonista Yasuaki Shimizu nagrali w Londynie album Aduna (1989). Shimizu to artystka, którego z pewnością kojarzą słuchacze poniedziałkowych audycji pt. Nocna Strefa. Muzyk doskonale łączy jazz, synth-pop i elektronikę, znany jest także z opracowań muzyki Jana Sebastiana Bacha na saksofon!

W dwa miesiące po albumie Aduna, ukazała się płyta pt. Beauty, autorstwa Ryuichiego Sakamoto. To super produkcja, łącząca pracę fantastycznych artystów świata muzyki i muzki świata, m.in.: tablisty Pandita Dinesha, wokalisty Briana Wilsona czy Youssou N’Doura. Wysłuchaliśmy popularnej pieśni z wysp Ryukyu pt. Asadoya Yunta.

Kolejne spotkanie z muzyką Afryki i Japonii - 10 czerwca!

Playlista audycji Źródła, 27.05.2022 Playlista audycji Źródła, 27.05.2022

Playlista:

  1. Mkwaju Ensemble – Mkwaju
  2. Geinoh Yamashirogumi – Ahwach
  3. Geinoh Yamashirogumi – Mebasi
  4. Yasuaki Shimizu feat. Wasis Diop – Aduna
  5. Yasuaki Shimizu feat. Wasis Diop – Washing Brain Machine
  6. Kakraba Robi + Midori Takada – Meeting - For Wooden Pieces
  7. Ryuichi Sakamoto feat. Youssou N'Dour – Asadoya Yunta
  8. Yasuaki Shimizu feat. Wasis Diop – Day O

***

Tytuł audycji: Źródła 

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 27.05.2022

Godzina emisji: 15.15

Czytaj także

Japońsko-afrykańskie fuzje muzyczne cz.1

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2022 16:00
Japonia w Afryce i Afryka w Japonii – pod takim znakiem miną nam trzy piątkowe spotkania w magazynie Źródła, podczas których będziemy przysłuchiwać się japońsko-afrykańskim fuzjom muzycznym.
rozwiń zwiń