"Leonora III". Piekielnie trudna uwertura Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2017 12:45
- Wykonanie tego utworu na samym początku występu wydaje się czymś ponad siły - o kompozycji, która zabrzmiała na otwarcie 50. koncertu tegorocznego festiwalu BBC Proms, opowiadała dyrygentka Mirga Gražinyte-Tyla.
Audio
  • Mirga Gražinytė-Tyla o 50. koncercie na festiwalu BBC Proms 2017 (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
Grafika na podstawie portretu Ludwiga van Beethovena
Grafika na podstawie portretu Ludwiga van BeethovenaFoto: wikimedia/domena publiczna

Szefowa City of Birmingham Symphony Orchestra zdradziła, że po 15 minutach uwertury "Leonora" muzycy i dyrygent czują się, jakby właśnie zagrali trzygodzinną operę. - W tej uwerturze można znaleźć cały wachlarz emocji – mrok piekła, światło nieba. Może właśnie intensywność tej muzyki sprawiła, że Beethoven zdecydował się na inną wersję uwertury do swojej opery pt. "Fidelio".

Mirga Gražinytė-Tyla zwróciła uwagę na podobieństwo w konstrukcji "Leonory" do V symfonii Beethovena, która zabrzmiała na koniec koncertu w Royal Albert Hall. - Tuż przed wejściem trąbek, które zwiastują rozwiązanie w uwerturze, pojawia się fragment napisany w c-moll, w którym cała orkiestra gra forte. Liczne sforzata sprawiają, że instrumenty brzmią tak, jakby ze sobą walczyły. Ten fragment ma dokładnie ten sam charakter, co pierwsza część V symfonii. Podobnie jest w przypadku presto, które zamyka całość uwertury.

Podczas koncertu zabrzmiał też premierowy utwór Geralda Barry'ego zatytułowany "Canada", który w pewien sposób nawiązuje do twórczości Beethovena. Mirga Gražinytė-Tyla opowiedziała o pracy nad tym dziełem i wyznała, że podczas jego wykonania liczy na salwy śmiechy wśród publiczności.

***

Opracowanie: Monika Zając

Goście: Mirga Gražinytė-Tyla (dyrygentka)

Data emisji: 21.08.2017

Godzina emisji: 21.20

Materiał wyemitowano w audycji "Letni festiwal muzyczny".

bch/mc

Czytaj także

Polityczne przemiany Ludwiga van Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2016 11:00
- Na przykładzie jego twórczości obserwujemy ewolucję znamienną dla całego pokolenia niemieckich artystów i inteligentów - mówił w Dwójce historyk prof. Jarosław Czubaty.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Perianes: słuchanie cudzych interpretacji jest groźne

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2017 13:00
- Lubię po prostu otworzyć partyturę i zbliżyć się do utworu w jak najczystszy sposób, bez żadnych uprzedzeń, bez grającej mi w uszach wersji, którą kiedyś gdzieś usłyszałem - mówił w Dwójce znakomity hiszpański pianista, który wystąpił na inauguracji 21. Festiwalu Beethovenowskiego.
rozwiń zwiń