X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ives , Gershwin, Bernstein - ojcowie amerykańskiej klasyki

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2018 11:33
- Nowy Jork pierwszej połowy ubiegłego wieku był wyjątkowym miejscem łączącym to, co popularne, zaczerpnięte z folkowej tradycji amerykańskiej z tym, co nazywane jest modernizmem w muzyce – mówił w Dwójce Wojciech Bernatowicz.
Audio
  • Amerykańska klasyka na Festiwalu BBC Proms (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Broadway (zdj. ilustracyjne)
Broadway (zdj. ilustracyjne)Foto: Sociopath987/Shutterstock

BBC Proms 1200.jpg
BBC Proms 2018. Muzyczne spojrzenia na wojnę

Muzyka amerykańska pierwszej połowy ubiegłego stulecia przypomina patchwork będący artystyczną kompilacją różnych nurtów. - Tym, co łączy twórczość George’a Gershwina, Leonarda Bernsteina i Charles’a Ives’a jest wątek muzyki popularnej - stwierdził gość audycji.  

Przypomniał też, że pierwszym z kompozytorów amerykańskich, który sięgnął do tradycji muzyki popularnej był Charles Ives. - W swoim kompozycjach wyraźnie odwoływał się do muzyki folkowej, bluesa i pieśni religijnych. Ives szukał w źródłach amerykańskich indywidualności narodowej - zauważył Wojciech Bernatowicz.

Z folkowego źródła czerpał także Georg Gershwin, który sam pisał popularne piosenki cieszące się w latach 20. ogromnym wzięciem. - Zmiany w jego twórczości przyniosła dopiero nauka czerpana z lekcji kompozycji i teorii muzyki, mające wpływ na rozwój wątku musicalowego w jego twórczości - dodał muzykolog.

Jaki wpływ na kompozycje Ives’a miał wyznawany przez niego transcendentalizm filozoficzny? Jakie miejsce w twórczości Gershwina i Bernsteina znajduje amerykański jazz i tradycja europejskiej muzyki klasycznej? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.

***

Rozmawiała: Aleksandra Tykarska

Gość: Wojciech Bernatowicz (muzykolog - Wydział Artystyczny UMCS, Instytut Muzykologii UW)

Data emisji: 6.08.2018

Godzina emisji: 20.50

Materiał został wyemitowany w audycji Letni Festiwal Muzyczny.

mko/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Simon Reynolds: w retromanii jest więcej złego niż dobrego

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2018 17:37
- Retro polega na rozrywce i przy całej swojej fascynacji historią jest bardzo wybiórcze - mówił w Dwójce brytyjski dziennikarz, autor kultowej publikacji "Retromania: jak popkultura żywi się własną przeszłością", która właśnie ukazała się na polskim rynku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Publiczność przychodzi do Concertgebouw ze względu na Mahlera"

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2018 09:00
- Gustav Mahler to nasz symbol. Wybór jego kwartetu fortepianowego wydawał się zupełnie naturalny - mówił skrzypek Marc Daniel van Biemen, omawiając program koncertu Camerata Royal Concertgebouw Orchestra.
rozwiń zwiń