Ironiczne spojrzenie Andrzeja Munka

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2018 10:00
W "Rozmowach o kinie" prof. Tadeusz Lubelski opowiadał o twórczości znakomitego reżysera, autora m.in. "Eroiki" i "Zezowatego szczęścia".
Audio
  • Ironiczne spojrzenie Andrzeja Munka (Rozmowy o kinie/Dwójka)
Andrzej Munk
Andrzej Munk Foto: PAP/CAF/Tadeusz Kubiak

"Eroica" - film Andrzeja Munka, od którego wejścia na ekrany mija w w styczniu br. 60 lat - należy niewątpliwie do najważniejszych filmów tego reżysera, będącego obok Andrzeja Wajdy I Jerzego Kawalerowicza jednym z twórców polskiej szkoły filmowej. Autor "Eroiki" poruszał w swoich filmach sprawy związane z najnowszą historią Polski, polskim charakterem narodowym i losem Polaka. W przeciwieństwie jednak do Andrzeja Wajdy, wywodzącego się z ducha romantyzmu, Munk był kontynuatorem tej linii polskiej kultury, która kwestionując utarte stereotypy, opierała się na ironii, grotesce i przekorze. Niektórzy krytycy - jak to pisze w swojej "Historii kina polskiego" prof. Tadeusz Lubelski - uważali, że "Eroica" była polemiczną reakcją na "Kanał" Wajdy.

W audycji prof. Lubelski mówił także m.in. o drugim filmie, niezwykle ważnym w twórczości Andrzeja Munka - o "Zezowatym szczęściu", w którym w postać Piszczyka wcielił się niezapomniany Bogumił Kobiela.

***

Tytuł audycji: Rozmowy o kinie

Prowadzi: Anna Fuksiewicz

Gość: prof. Tadeusz Lubelski (krytyk filmowy, historyk, teoretyk kina)

Data emisji: 12.01.2018

Godzina emisji: 14.30

jp/mz

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jeanne Moreau. Opowieść o gwieździe kina

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2017 18:50
Zmarłą 31 lipca wybitną francuską aktorkę, wielką damę francuskiego kina filmoznawca prof. Tadeusz Lubelski wspominał w pierwszej audycji z cyklu "Rozmowy o kinie".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mistyczność na tle zmieniającego się świata - sceny z filmów Federico Felliniego

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2017 15:15
Nazywany "mistrzem obrazu". Do perfekcji opanował sztukę wyrażania emocji za pomocą metafor i symboli. Jego filmy powstałały z potrzeby zgłębienia natury człowieka - dojrzenia tego, co niezauważalne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od horroru po melodramat. "Kawalerowicz kochał formę"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 15:00
- Słynnego reżysera znacznie bardziej od historii i spraw społecznych, interesowało, jakich formuł gatunkowych i konwencji użyje w swoich filmach – mówił w Dwójce prof. Tadeusz Lubelski. 27 grudnia mija 10. rocznica śmierci Jerzego Kawalerowicza.
rozwiń zwiń