X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"On nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX w."

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2018 12:00
Z jednej strony malarz romantyk, z drugiej urzędnik państwowy i zarządca majątków. Kim był Piotr Michałowski? Czym wyróżniały się jego prace?
Audio
  • Piotr Małachowski nie pasuje do zwyczajnej opowieści o polskim malarstwie XIX wieku (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka)
Fragment obrazu Szarża w wąwozie Somosierra Piotra Michałowskiego
Fragment obrazu "Szarża w wąwozie Somosierra" Piotra MichałowskiegoFoto: Domena publiczna/Wikimedia Commons

- Malarstwo Piotra Michałowskiego nie wpisuje się w żadne narracje w XIX-wiecznej sztuce polskiej - opowiadała w Dwójce prof. Maria Poprzęcka. - To samotna wyspa, wybuch niebywale żywiołowej twórczości, która nie ma w XIX-wiecznym polskim malarstwie ani poprzedników, ani żadnych kontynuacji.

W "Galerii wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej" razem z historyczką sztuki przyjerzliśmy się obrazowi "Szarża w wąwozie Somosierra", który jest znakomitym przykładem oryginalnego rozumienia batalistyki przez Michałowskiego. Artysta potraktował temat bardzo poważnie, korespondował z uczestnikami wydarzenia. W rezultacie namalował niesłychanie dramatyczną szarżę w wąskiej, czarnej gardzieli.

xx"Szarża w wąwozie Somosierra" Piotr Michałowski (Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Batalistyka to tylko część malarstwa Michałowskiego. W audycji mówiliśmy także o jego obrazach malowanych w wiejskim otoczeniu - portretach rodzinnych, studiach portretowych chłopów. Malarz ogarnął swoim spojrzeniem postaci przed nim niemalowane - wiejskie kobiety czy Żydów. Te obrazy są prezentowane bez żadnego paternalizmu, za to z pełną empatią w stosunku do ludzi.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej

Prowadzi: prof. Maria Poprzęcka (historyk sztuki)

Data emisji: 25.02.2018

Godzina emisji: 11.00

kk/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

3,7 mln zł za obraz. "Matejko ma się dobrze"

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2017 17:00
- Taka cena osiągana na aukcjach świadczy o tym, że Matejko ma się dobrze, jest wciąż modny i popularny – podkreślała Marta Kłak-Ambrożkiewicz, komentując niedawną sprzedaż obrazu "Zabicie Wapowskiego" słynnego polskiego malarza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak Fryderyk Chopin dbał o swój wizerunek

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2018 22:00
- Fryderyk Chopin w przemyślany sposób wybierał portrecistów. On wiedział, jaki rezultat artystyczny przyniesie dany portret - podkreślił w radiowej Dwójce kurator Muzeum Fryderyka Chopina Maciej Janicki.
rozwiń zwiń