X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Cyfrowy eskapizm. Od teorii do stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 09:51
- W 2018 roku opublikowałam tekst w brytyjskim, bardzo renomowanym czasopiśmie archeologicznym i przedstawiłam tam koncepcję, która może być rozpatrywana zarówno w odniesieniu do muzealnictwa, jak i do samej archeologii - mówiła w Dwójce dr Monika Stobiecka, laureatka tegorocznego Programu "START" Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Audio
  • Dr Monika Stobiecka o koncepcji cyfrowego eskapizmu (Skarbiec Nauki Polskiej/Dwójka)
Wystawa Leonardo w 3D w Mediolanie
Wystawa "Leonardo w 3D" w MediolanieFoto: Paolo Bona/Shutterstock

Z wykształcenia Monika Stobiecka jest historykiem sztuki i archeologiem. Dziś koncentruje swoje zainteresowania badawcze na muzeach, a szerzej na współczesnych wystawach multimedialnych, które opisuje w koncepcji tzw. eskapizmu cyfrowego.

- W kontekście studiów muzealnych jest to ruch odrzucenia materialnych pozostałości z przeszłości, uznania ich za banalne, szare i nieatrakcyjne wobec współczesnych możliwości technologicznych, jakie oferują nam chociażby symulacje, poszerzona rzeczywistość czy rekonstrukcje wirtualne. Z kolei w teorii archeologii zjawisko to miałoby być związane przede wszystkim z ambicją archeologii do powiązania z horyzontem nauk ścisłych.

Monika Stobiecka wyjaśniła, że dzięki wykorzystaniu coraz nowszych technologii archeologia zyskuje wyższy status, bowiem zaczyna bardziej przypominać praktykę intelektualną, która odbywa się bardziej przed ekranem komputera, a mniej na wykopaliskach.

Cyfrowe znaczy lepsze?

Badaczka z Wydziału "Artes Liberales" UW prowadzi krytyczne studia nad rolą zwrotu cyfrowego w humanistyce. Jej zainteresowania badawcze dotyczą związków sztuki współczesnej, archeologii, muzeologii i humanistyki cyfrowej. Jako uczestniczka wypraw archeologicznych, zajmuje się również problematyką digitalizacji dziedzictwa. W swojej pracy badawczej opracowała i wciąż rozwija koncepcję "cyfrowego eskapizmu". Pojęcie to stosuje m.in. w odniesieniu do multimedialnych wystaw, które przeważają obecnie w muzeach na całym świecie, niezależnie od ich profilu związanego czy to z humanistyką, czy też z naukami ścisłymi.

Określenie "cyfrowy eskapizm" zwraca uwagę, że muzea i instytucje kultury uciekają obecnie w cyfrowe wizualizacje i reprezentacje - oddalając od zwiedzających materialną i oryginalną tkankę zabytków, które wobec atrakcji oferowanych przez multimedialne pomoce przestają się jawić jako interesujące. Czy zatem cyfrowe zamienniki, które przyczyniły się do swoistego "renesansu" muzeów i przyciągają do nich szerokie rzesze zwiedzających, mogą być oceniane wyłącznie pozytywnie?

***

Tytuł audycji: Skarbiec Nauki Polskiej 

Prowadziła: Katarzyna Kobylecka

Gość: dr Monika Stobiecka (historyk sztuki, archeolog, laureatka tegorocznego Programu "START" Fundacji na rzecz Nauki Polskiej)

Data emisji: 25.09.2019

Godzina emisji: 21.30

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Seriale dla młodzieży. Gdzie się podział ich przekaz?

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2019 18:59
- Czasy się zmieniają i seriale też muszą się zmieniać. Inne rzeczy chcemy oglądać i zwierciadło, jakim jest serial inaczej przechadza się po gościńcu. Odczarowanie rzeczywistości, które widać w internecie, kinie i niemal całej kulturze przekłada się także na telewizyjne produkcje dla młodzieży – mówiła w Dwójce Kaja Klimek. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Intymność a bezwstyd. Prywatność na sprzedaż

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2019 15:12
- Prywatność jest powszechnikiem. Zawsze mamy jakąś twarz publiczną, a jednocześnie tę osobistą, prawdziwą. Ten podział nie jest tylko czymś kulturowym, wynalazkiem jakiejś epoki lecz czymś z gruntu naturalnym. Bez tego podziału ludzie byliby albo świętymi, albo szaleńcami. Dziś zmierzamy w tę drugą stronę – mówił w Dwójce dr Michał Łuczewski.
rozwiń zwiń