Michael Asmara i nowa muzyka w Indonezji

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2016 17:00
W audycji "Nokturn" Krzysztof Dziuba rozmawiał z indonezyjskim kompozytorem i dyrektorem festiwalu muzyki współczesnej w Yogyakarcie - Michaelem Asmarą.
Audio
  • Michael Asmara i nowa muzyka w Indonezji (Nokturn/Dwójka)
Michael Asmara i Krzysztof Dziuba
Michael Asmara i Krzysztof DziubaFoto: Julia Burzec

Kompozytor zawsze podążał własnymi ścieżkami. Buntował się przeciwko swoim nauczycielom i wykładowcom, przez co nigdy nie ukończył Akademii Muzycznej w Yogyakarcie. Bardziej niż muzyka klasyczna Jawy interesował go serializm i twórczość zachodnich awangardystów.

Mimo wielu niepowodzeń i przeszkód, jakie napotkał na swojej drodze, stał się jedną z pierwszoplanowych postaci indonezyjskiej muzyki współczesnej (określanej jako musik kontemporer). Jest dyrektorem Yogyakarta Contemporary Music Festival (YCMF) – jednego z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Azji Południowo-wschodniej.

W 2014 roku na Warszawskiej Jesieni Warszawska Grupa Gamelanowa zaprezentowała jego kompozycję "Gending Bonang". Michael Asmara jest pierwszym i jak dotąd jedynym indonezyjskim kompozytorem, którego muzyka pojawiła się na słynnym festiwalu.

Z naszej perspektywy ciekawy może wydać się fakt, że w roku 1997 stworzył kompozycję do wiersza Wisławy Szymborskiej zatytułowaną "Homecoming". W Dwójce Michael Asmara opowiedział nam o indonezyjskiej awangardzie muzycznej oraz o swojej własnej twórczości.

Warto zaznaczyć, że w Indonezji mamy do czynienia z dwoma rodzajami kompozytorów. Pierwsza grupa to twórcy wykształceni w duchu muzyki zachodniej, natomiast druga to kompozytorzy skupieni na własnej tradycji muzycznej. Styl obu tych grup znacznie się różni. Jeżeli chodzi o tych pierwszych, to inspiruje ich przede wszystkim język i formuła muzyki zachodniej, a co za tym idzie - jej barwa oraz sposób, w jaki jest ona pisana. Jednak im ci twórcy stają się dojrzalsi, tym chętniej sięgają po tradycyjną muzykę indonezyjską. Natomiast kompozytorów związanych z nurtem tradycyjnym i gamelanem fascynuje nie tylko barwa, ale również swoboda i pewna chaotyczność współczesnej muzyki zachodniej. Jeżeli chodzi o konkretne inspiracje, to współczesna muzyka indonezyjska pozostaje pod dużym wpływem twórczości Toru Takemitsu, Pierre'a Bouleza i Helmuta Lachenmanna - mówił Michael Asmara w rozmowie przeprowadzonej we wrześniu 2014 roku w Yogyakarcie.

W audycji nie zabrakło muzyki innych współczesnych kompozytorów z Indonezji.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzi: Krzysztof Dziuba

Gość: Michael Asmara

Data emisji: 11.04.2015

Godzina emisji: 23.35

Nokturn na Facebooku: facebook.com/NokturnDwojka.

mc

Czytaj także

Wczesne zabawy Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2016 23:34
Nurkowanie w archiwach polskiej awangardy przynosi kolejne perełki. Niezawodny Bôłt Records właśnie wydał serię takich "nowości".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Współczesna chińska awangarda muzyczna

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2016 11:31
W "Nokturnie" zajrzeliśmy do chińskich filharmonii i przedstawiliśmy najważniejszych kompozytorów współczesnych, takich jak Zhou Long, Chen Yi i Tan Dun
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alan Hovhaness i jego "Spirit murmur"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2016 15:00
Zapraszamy na drugie spotkanie z muzyką amerykańskiego outsidera. Tym razem przypomnieliśmy pewien oryginalny pomysł artysty.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"I Bóg stworzył wielkie wieloryby"

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2016 10:00
Zapraszamy na trzecie, a zarazem ostatnie spotkanie z muzyką amerykańskiego kompozytora ormiańskiego pochodzenia - Alanem Hovhanessem.
rozwiń zwiń