Katarzyna Szwed i średniowieczne muzyczne inspiracje

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2022 23:00
Średniowieczna mistyczka, Katarzyna ze Sieny objawiła się w kobiecej, współczesnej wersji - było to 8 marca tego roku na festiwalu Nowe Epifanie.
Little Thunder. Święta Katarzyna ze Sieny to spektakl odnoszący się do muzyki późnego średniowiecza
"Little Thunder. Święta Katarzyna ze Sieny" to spektakl odnoszący się do muzyki późnego średniowieczaFoto: Shutterstock/Viktoriia Kotliarchuk

Spektakl-rytuał zatytułowany "Little Thunder. Święta Katarzyna ze Sieny" stworzyły Julianna Bloodgood - libretto i Katarzyna Szwed - muzyka. Dewizą kompozytorki jest "nie opowiadać - ucieleśnić".

Katarzyna Szwed była naszym gościem w cyklu "Nowa Polska", wysłuchaliśmy obszernych fragmentów tej muzyki przeznaczonej na osiem głosów żeńskich i instrumenty, m.in. osiem bębnów obręczowych, psalterium, harmonium, dzwonki i renesansowy flet. Całość pod dyrekcją Lilianny Krych.

Miłość bez lęku i duchowe oczyszczenie - taki jest cel tego jakże dziś nam potrzebnego doświadczenia.

***

Święta Katarzyna ze Sieny była mistyczką nie liczącą się z utartymi normami. Twierdziła, że to, co wiedziała o Bogu, wiedziała od niego samego bezpośrednio. Utwór Katarzyny Szwed i Julianny Bloodgood jest próbą dotarcia do esencji mistycznego doświadczenia świętej, jak również nowego spojrzenia na jej historię i przesłanie jej słów.

Autorki oddają głos świętej Katarzynie, której słowa, podobnie jak wielu innych kobiet mistyczek, zbyt mało funkcjonują w szerokim obiegu. To próba odtworzenia zaginionej linii przekazu kobiet - mistyczek chrześcijańskich. Słowa świętej Katarzyny skontrapunktowane będą słowami m.in. świętej Hildegardy z Bingen oraz fragmentami rękopisu Nadż Hammadi.

Utwór stanowi również próbę uchwycenia istoty mistycznego doświadczenia św. Katarzyny poprzez przekazanie najgłębszych możliwych warstw emocjonalnych i duchowych tekstu. Historia opowiedziana przez zespół kobiet i radykalny charakter środków mają oddać ekstremalny, ekstatyczny i w pełni ucieleśniony charakter mistycyzmu św. Katarzyny ze Sieny. Muzyka jest tu językiem, a ciało narzędziem.

Odwołując się do muzyki późnego średniowiecza, składający się z 8 partii wokalnych oraz partii instrumentalnej utwór wykorzystuje instrumenty dawne, także te będące symbolem świętej Katarzyny – dzwonki i tamburyny. Premierowy koncert wykona międzynarodowa grupa muzyków-aktorów, z których większość tworzyła zespół Teatru Pieśni Kozła we Wrocławiu.

(opis ze strony festiwalu Nowe Epifanie)


Posłuchaj
59:34 2022_05_04 22_00_15_PR2_Nowa_Polska.mp3 Katarzyna Szwed i średniowieczne muzyczne inspiracje (Nowa Polska/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Nowa Polska

Prowadziła: Ewa Szczecińska

Data emisji: 04.05.2022

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Żywa tradycja i śpiew średniowieczny zespołu Jerycho

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2018 15:00
- Z moich badań źródeł wynika, że śpiew średniowieczny był bardzo różnorodny. To nie były anielski śpiewy, tylko często był on bardzo mocno, a nawet brutalny. Trudno jest odpowiedzieć na pytanie jak dokładnie ten śpiew brzmiał, ale warto zapoznać się z wizją zespołu Jerycho, która czerpie z koncepcji muzykologicznych Marcela Peresa. Nasze brzmienie odwołuje się do tradycji, którą poznałem na polskiej wsi, czyli śpiewania głosem otwartym, pełnym – mówił w audycji Rozpruwacz Kulturalny Bartosz Izbicki muzykolog, dyrygent, lider zespołu Jerycho.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Między legendą a historią. Mediewista prof. Jerzy Pysiak: sztuka średniowieczna najbardziej mnie fascynuje

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2022 10:50
Opowieści o czasach najdawniejszych, przyrównane do kronik historycznych i poddane badaniom, mogą historykowi zająć całe życie. Symbole epoki średniowiecza - królowie cudotwórcy, legenda karolińska, miłość Tristana i Izoldy, tajemnica labiryntu w katedrze w Chartres, rycerze i trubadurzy do dziś pobudzają wyobraźnię i są inspiracją kultury masowej.
rozwiń zwiń