Klasyka operetki po francusku

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2022 10:00
W pierwszej audycji w 2022 roku Aleksander Laskowski zaprezentował klasykę wiedeńskiej operetki odczytywanej przez pryzmat kultury francuskiej. Czołowi artyści operowych scen Francji lat 50. i 60. XX stulecia interpretują - w swym ojczystym języku - słynne arie i sceny z operetek, z "Zemstą nietoperza" na czele.
Johann Strauss syn (wiedeński pomnik muzyka)
Johann Strauss syn (wiedeński pomnik muzyka) Foto: shutterstock.com/Alina Muratova

Gdyby w podparyskim Sèvres ktoś zechciał umieścić "wzorzec operetki", to niechybnie musiałaby to być "Zemsta nietoperza" Johanna Straussa! Wielce pogmatwanej akcji, w której źródłem komizmu są zamiany tożsamości bohaterów, towarzyszy błyskotliwa, dowcipna i pełna wdzięku muzyka, z nieodzownymi dla "złotej ery" wiedeńskiej operetki walcami, polkami i ognistym czardaszem. Dziś ogromna cześć operetkowego repertuaru popadła w zapomnienie, lecz wybrane dzieła Straussa (także jego "Baron cygański" i "Noc w Wenecji") w swej warsztatowej doskonałości wykraczają poza błahe założenia gatunku. A uwertura "Zemsty" to prawdziwa symfoniczna perełka wciąż zachwycająca także jako samodzielne dzieło koncertowe. [...]

(Piotr Maculewicz)

Premiera operetki odbyła się 5 kwietnia 1874 w Theater an der Wien w Wiedniu. Autorami libretta, według francuskiego wodewilu "Le Réveillon" Henriego Meilhaca i Ludovica Halévy’ego, są Karl Haffner i Richard Genée. Stary Wiedeń to prawdziwy bohater tej jednej z najlepszych i najbardziej popularnych operetek świata. Skomponowanie dzieła zajęło Johannowi Straussowi, słynnemu "królowi walca", zaledwie kilka tygodni, a prapremiera okazała się olbrzymim sukcesem. 


Posłuchaj
58:32 2022_01_04 21_59_52_PR2_Tematy_operowe.mp3 Klasyka operetki po francusku (Tematy operowe/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Tematy operowe

Prowadził: Aleksander Laskowski

Data emisji: 4.01.2022

Godzina emisji: 22.00


Czytaj także

Pani Stefa wychodzi z cienia Korczaka

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2016 14:00
- Problemem jest mit Korczaka, z którym on sam walczył, podkreślając że Dom Sierot to dzieło wielu osób, w tym Stefanii Wilczyńskiej - mówiła Magdalena Kicińska, autorka książki "Pani Stefa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń