X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Płytowy Trybunał wybrał najlepsze wykonanie "Tańców Symfonicznych" Bernsteina

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2018 15:16
Jury w składzie Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek uznało, że najlepsze wykonanie suity instrumentalnej z "West Side Story" zaproponowała Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Leonarda Bernsteina (live, DG 1983).
Audio
  • Tańce symfoniczne z "West Side Story" przed Płytowym Trybunałem Dwójki (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Andrzej Sułek, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Wojciech Michniewski
Andrzej Sułek, Kacper Miklaszewski, Jacek Hawryluk i Wojciech MichniewskiFoto: Piotr Piorun/PR

W audycji słuchaliśmy także następujących wykonań:

  • New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: 6.03.1961, Mannhatan Center, Nowy Jork; LP Columbia 1961/CD Sony 1997)
  • San Francisco Symphony Orchestra, dyr. Seiji Ozawa (nagranie: 6/1972, Cupertino, Kalifonia, USA; LP DG 1973/CD DG 1989)
  • Sinfonia Varsovia, dyr. Mariusz Smolij (nagranie: 20-23.03.2001, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie; CD Accord 2002)
  • Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, dyr. Christian Lindberg (nagranie: sierpień 2016, Liverpool; BIS 2017)
  • Houston Symphony, dyr. Andrés Orozco-Estrada (nagranie: styczeń/luty 2017, Houston, Teksas; Pentatone 2018)

Plan słuchania wyglądał następująco:

I runda
Prologue. Allegro moderato

II runda
"Somewhere". Adagio

III runda
Mambo. Presto
Cha-Cha ("Maria"). Andantino con grazia

Finał
"Cool". Fugue. Allegretto
Rumble. Molto allegro


Premiera musicalu "West Side Story" odbyła się w Winter Garden Theatre na Broadway’u. Historia zainspirowana „Romeo i Julią” Szekspira, opowiadająca o miłości Portorykanki i Amerykanina, wywodzących się w z dwóch zwalczających się gangów (Jetów i Szarków), odniosła gigantyczny sukces. I to nie tylko w Stanach. 

W 1960 roku Leonard Bernstein zgodził się na dokonanie "wyciągu" z musicalu - tak powstała suita instrumentalna, znana jako "Tańce symfoniczne" z "West Side Story", w których odnajdziemy najważniejsze tematy i muzyczne wątki z dzieła Bernsteina. "Tańce" zorkiestrowali - podobnie jak i cały musical Sid Ramin i Irwin Kostal – przy oczywiście pełnej aprobacie kompozytora. 

Premiera koncertowa utworu odbyła się 13 lutego 1961 roku w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Grali Nowojorczycy pod batutą Lukasa Fossa. Niecały miesiąc później, 6 marca, „Tańce” zarejestrowano na taśmie, tym razem już pod batutą Bernsteina. Tak powstała pierwsza płyta z tą kompozycją, wydana jeszcze w tym samym 1961 roku przez Columbię.

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Wojciech Michniewski, Kacper MiklaszewskiAndrzej Sułek

Data emisji: 28.04.2018

Godzina emisji: 17.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Symfonia "Włoska" Mendelssohna najlepsza w londyńskim wykonaniu

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2018 11:39
"Płytowy Trybunał Dwójki" wybrał zwycięskie nagranie IV Symfonii A-dur op. 90 "Włoskiej" Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego. Zapraszamy do odsłuchania audycji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Płytowy Trybunał wybrał najlepsze nagranie oratorium Haydna

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2018 18:00
Jury w składzie Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski uznało, że najlepszą interpretację "Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu" zaproponował Frans Brüggen.
rozwiń zwiń